Abstrakt: |
Raport przedstawia wyniki pierwszej rundy badania panelowego gospodarstw domowych, poświęconego uwarunkowaniom decyzji edukacyjnych (w tym np. monitorowaniu losów edukacyjno-zawodowych z uwzględnieniem wyborów rodzinnych i migracyjnych). W badaniu wzięły udział osoby urodzone między 1947 a 1997 r. Dobór osób do badania miał charakter losowy. Narzędziem badawczym były dwa kwestionariusze (CAPI, PAPI). Łącznie zrealizowano 33 631 wywiadów w 34 753 gospodarstwach domowych. Raport podzielono na kilka bloków tematycznych: biografie edukacyjne Polaków i ich uwarunkowania, kształcenie i dokształcanie się z perspektywy aktywności zawodowej, uwarunkowania kształtowania kapitału ludzkiego oraz wykluczenia edukacyjnego i społecznego, sprzężenia na rynku edukacyjnym (próba weryfikacji symulacyjnej). Przykładowe wyniki badania pozwoliły na wskazanie m.in. determinantów wpływających na decyzje edukacyjne. Były to: wykształcenie rodziców, liczba dzieci w rodzinie, sytuacja materialna w rodzinie, zasoby książek w domu rodzinnym, a także: relacje rodzinne, wspólne spędzanie czasu, ranga nauki i pracy, zainteresowania rodziców kwestiami edukacyjnymi, postawy badanych wobec procesów kształcenia. Nie wykazano istotnych powiązań pomiędzy dokształcaniem się a dochodami gospodarstwa domowego. Pokazano, że na kształtowanie się systemu edukacyjnego mają wpływ regulacje Unii Europejskiej. Raport wieńczą rekomendacje na temat badanych kwestii. |