BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie 6- i 7-latków – rok szkolny 2012/2013
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2012 – 2013
Badacz: Magdalena Czub, Radosław Kaczan, Karolina Malinowska, Konrad Piotrowski, Piotr Rycielski, Kamil Sijko
Abstrakt:

Badanie o charakterze podłużnym miało na celu znalezienie odpowiedzi na m.in. następujące pytania badawcze: jakie jest zróżnicowanie wiedzy i kompetencji poznawczych w grupie dzieci 6- i 7-letnich w zależności od wybranych dla nich ścieżek edukacyjnych; jakie są uwarunkowania poziomu kompetencji poznawczych, społecznych i emocjonalnych w grupie dzieci 6- i 7-letnich; jaka jest dynamika rozwoju wiedzy i kompetencji poznawczych w grupie dzieci 6- i 7-letnich w zależności od wybranych dla nich ścieżek edukacyjnych. Zbadano dzieci 6- i 7-letnie urodzone w latach 2005-2006, a także ich prawnych opiekunów. Dobór próby miał charakter losowy. W pierwszym etapie badania (jesień 2012 r.) przebadano 3029 osób, na wiosnę 2013 r.: 2859 osób. Zastosowano następujące narzędzia i techniki badawcze: Test Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUNSS), Test Matryc Ravena (TMK) oraz ankietę dla rodziców. Raport dotyczy takich bloków tematycznych jak: sprawności matematyczne, czytanie, pisanie, funkcjonowanie społeczno-emocjonalne, status społeczno-ekonomiczny i struktura rodziny, zajęcia dodatkowe i czas wolny dzieci, gotowość szkolna, nierówności społeczne. Wszystkie zagadnienia odnosiły się do kontekstu ścieżki edukacyjnej. Wyniki badania potwierdziły, że największy przyrost umiejętności matematycznych, czytania i pisania nastąpił u 6-letnich dzieci, uczęszczających do pierwszej klasy szkoły podstawowej. Największy przyrost tych sprawności zanotowano wśród dzieci najsłabiej uczących się, które w pierwszej turze badania osiągnęły najgorsze wyniki. Wnioski dotyczą osobno każdego z wyżej wymienionych obszarów badania.

Deskryptory TESE: dziecko, umiejętności podstawowe, czytanie, pisanie, edukacja, kompetencje
TESE descriptors: child, basic skills, reading, writing, education, competence
Publikacje:
  • Kaczan, R. i Rycielski, P. (red.). (2014). Badanie 6- i 7-latków – rok szkolny 2012/2013. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"