|
|
Tytuł badania: | Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | maj 2013 – sierpień 2013 |
Badacz: | Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Jan Dzierzgowski |
Abstrakt: |
W raporcie pokazano skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych. Posłużono się analizą studiów przypadku. Wykorzystano jakościową metodologię badania terenowego. Celem badania było określenie istoty powodów likwidacji szkół podstawowych. Badanie przeprowadzono w 13 gminach w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, mazowieckim, opolskim, podlaskim, świętokrzyskim, wielkopolskim. Techniką badawczą były indywidualne wywiady pogłębione IDI z przedstawicielami społeczności. Wyniki badania potwierdziły, że głównym powodem likwidacji szkół podstawowych była trudna sytuacja demograficzna (spadek liczby uczniów w szkołach, koszty prowadzenia placówek gminnych). Dodatkowo, zanotowano także takie czynniki jak: źle rozwinięta infrastruktura szkolna (np. brak boiska czy sali gimnastycznej), trudności z dowozem uczniów do szkoły, brak zatrudnionej kadry specjalistów (logopedy, pedagoga), nieorganizowanie zajęć dodatkowych. W raporcie opisano także proces i konsekwencje likwidacji i przekazywania szkół podstawowych. |
Deskryptory TESE: | szkoła podstawowa, stowarzyszenie, społeczność lokalna, studium przypadku, edukacja |
TESE descriptors: | primary school, association, local community, case study, education |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.