BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: listopad 2011 – grudzień 2012
Badacz: Michał Federowicz, Jacek Haman, Jan Herczyński, Kamila Hernik, Magadalena Krawczyk-Radwan, Karolina Malinowska, Mateusz Pawłowski, Paweł Strawiński, Dominika Walczak, Andrzej Wichrowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie czasu, jaki nauczyciele poświęcają w skali typowego tygodnia roku szkolnego na wykonywanie czynności zawodowych, oraz czynników warunkujących jego zróżnicowanie. Wyniki dotyczą czynnych zawodowo nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, którzy w okresie badania uczyli w szkołach dla dzieci i młodzieży (nie dla dorosłych), na różnych etapach edukacji – od podstawowej do ponadgimnazjalnej. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej próbie losowej za pomocą dwóch komponentów ilościowych – wywiadów kwestionariuszowych DAR oraz CAWI, poprzedzonych wstępnym badaniem jakościowym. Badanie jakościowe przeprowadzono za pomocą 24 wywiadów grupowych FGI; miało ono na celu opracowanie katalogu czynności zawodowych nauczycieli oraz słownika pojęć, aby narzędzia w głównych badaniach ilościowych odwoływały się do pojęć i terminów dobrze odpowiadających realiom pracy nauczycielskiej. Badanie ilościowe techniką day after recall (DAR) zrealizowano na próbie 2617 nauczycieli z 477 szkół; wywiady CAWI zrealizowano na próbie losowej 4762 nauczycieli z 921 szkół. Na wszystkich etapach badania, oprócz kwestii czasu pracy, zbierano również dane i opinie na temat wybranych warunków pracy nauczycieli oraz podstawowe dane o charakterystyce społeczno-demograficznej i zawodowej respondentów. Zapisywano dokładny tygodniowy plan lekcji nauczyciela. Wyniki badania dają podstawę do określenia pięciu codziennych czynności jako dominującego składnika czasu pracy (tzw. wielka piątka): prowadzenie lekcji, przygotowywanie lekcji, prowadzenie innych zajęć, przygotowywanie innych zajęć, sprawdzanie prac. Pozostałe czynności pełnią zdecydowanie mniejszą rolę w budżecie czasu nauczycieli i są na ogół wykonywane znacznie rzadziej. Spośród badanych 78% nauczycieli uważa, że pensum nie jest ani za wysokie, ani za niskie, 1% – że jest ono zdecydowanie za wysokie, 4% – raczej wysokie, 10% sądzi, że pensum jest raczej za niskie, a 7% – zdecydowanie za niskie.

Deskryptory TESE: nauczanie, czas pracy nauczyciela, nauczyciel, pensum dydaktyczne, warunki pracy
TESE descriptors: teaching, teacher working time, teacher, teaching load, working conditions
Publikacje:
  • Federowicz, M. i in. (2013). Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli. Raport tematyczny z badania. Pobrane z http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/CS/davBinary/ibe-raport-czas-i-warunki-pracy-nauczycieli.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"