Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza stopnia opanowania przez uczniów klas drugich szkoły średniej wybranych wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego w zakresie podstawowym. Sprawdzano m.in.: umiejętność czytania tekstu popularnonaukowego/publicystycznego (poziom znaczeń, komunikacji i struktury tekstu), umiejętność wykonywania działań na wyżej wymienionym typie tekstów (transformacje, streszczanie, problematyzowanie), umiejętności związane ze świadomością językową (słownictwo, fleksja, składnia, funkcja tekstu, cechy gatunkowe i stylistyczne). W badaniu wykorzystano narzędzie arkusza diagnostycznego skonstruowanego na wzór arkusza egzaminacyjnego obowiązującego od 2015 r. Dodatkowo badanie uzupełniono ankietą skierowaną do badanej grupy uczniów klas drugich dotyczącą motywacji wyboru tematu wypracowania. Badanie przeprowadzono w 50 liceach ogólnokształcących (dobór próby: losowy z podziałem warstwowym). W badaniu uczestniczyło 3885 uczniów (2477 kobiet, 1408 mężczyzn). Dzięki badaniu można było określić parametry statystyczne wyników ogólnych, w których stopa zdawalności testu i wypracowania wyniosła 86% (88% u kobiet, 82% u mężczyzn). Biorąc pod uwagę wyniki diagnozy, można stwierdzić, że do problemów związanych z językiem polskim wśród licealistów należą: napisanie w sposób poprawny streszczenia, porównanie tekstów na poziomie znaczeń niedosłownych, czytanie tekstu na poziomie struktury, rozważenie problemu zamieszczonego w rozprawce, uzasadnienie przyjętego stanowiska i umiejętność pogłębionej argumentacji. |
Publikacje: |
- Białek, K., Biedrzycki, K., Brożek, A., Kozak, W. i Przybylski, B. (2014). Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
|