BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 10 czerwca 2014
Badacz: Kinga Białek, Krzysztof Biedrzycki, Adam Brożek, Wioletta Kozak, Błażej Przybylski
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza stopnia opanowania przez uczniów klas drugich szkoły średniej wybranych wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego w zakresie podstawowym. Sprawdzano m.in.: umiejętność czytania tekstu popularnonaukowego/publicystycznego (poziom znaczeń, komunikacji i struktury tekstu), umiejętność wykonywania działań na wyżej wymienionym typie tekstów (transformacje, streszczanie, problematyzowanie), umiejętności związane ze świadomością językową (słownictwo, fleksja, składnia, funkcja tekstu, cechy gatunkowe i stylistyczne). W badaniu wykorzystano narzędzie arkusza diagnostycznego skonstruowanego na wzór arkusza egzaminacyjnego obowiązującego od 2015 r. Dodatkowo badanie uzupełniono ankietą skierowaną do badanej grupy uczniów klas drugich dotyczącą motywacji wyboru tematu wypracowania. Badanie przeprowadzono w 50 liceach ogólnokształcących (dobór próby: losowy z podziałem warstwowym). W badaniu uczestniczyło 3885 uczniów (2477 kobiet, 1408 mężczyzn). Dzięki badaniu można było określić parametry statystyczne wyników ogólnych, w których stopa zdawalności testu i wypracowania wyniosła 86% (88% u kobiet, 82% u mężczyzn). Biorąc pod uwagę wyniki diagnozy, można stwierdzić, że do problemów związanych z językiem polskim wśród licealistów należą: napisanie w sposób poprawny streszczenia, porównanie tekstów na poziomie znaczeń niedosłownych, czytanie tekstu na poziomie struktury, rozważenie problemu zamieszczonego w rozprawce, uzasadnienie przyjętego stanowiska i umiejętność pogłębionej argumentacji.

Deskryptory TESE: szkolnictwo średnie, szkoła średnia, uczeń, egzamin, egzamin końcowy, język ojczysty
TESE descriptors: secondary education, secondary school, pupil, examination, final examination, mother tongue
Publikacje:
  • Białek, K., Biedrzycki, K., Brożek, A., Kozak, W. i Przybylski, B. (2014). Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"