Abstrakt: |
Badanie miało na celu identyfikację źródeł informacji, opracowań i badań dotyczących edukacji, z których korzystają urzędnicy samorządowi. Szczegółowe cele badawcze ogniskowały wokół następujących kwestii: organizacja wydziałów edukacji w gminach i powiatach; potrzeby informacyjne w zakresie edukacji; wykorzystywane źródła informacji; informacje wykorzystywane w monitorowaniu jakości edukacji; korzystanie z wyników badań i analiz; współpraca między jednostkami, a także między samorządem a innymi instytucjami w zakresie edukacji. Szczególną uwagę poświęcono korzystaniu z wyników badań. Badanie przeprowadzono za pomocą jakościowych i ilościowych technik badawczych. W pierwszym etapie (badania jakościowe) przeprowadzono 16 indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) z przedstawicielami wszystkich 16 urzędów marszałkowskich i wybranych ministerstw oraz zorganizowano warsztat badawczy z udziałem 24 pracowników urzędów gmin i powiatów z 16 województw. W drugim etapie (badania ilościowe) przeprowadzono 416 wywiadów kwestionariuszowych (techniką CAPI) na ogólnopolskiej, reprezentatywnej losowej próbie powiatów i gmin. Łącznie zrealizowano 96 wywiadów w 80 powiatach (starostwa powiatowe) i w 16 miastach na prawach powiatu (urzędy miast), a także 320 wywiadów w gminach (po jednym w każdej gminie, średnio cztery gminy w danym powiecie). Wywiady przeprowadzane były z osobami odpowiedzialnymi za kwestie edukacji w danej jednostce lub z innymi osobami wskazanymi jako osoby posiadające wiedzę i kompetencje w tym zakresie. Wyniki diagnozy wykazały, że zapotrzebowanie gmin i powiatów na dodatkowe badania i analizy dotyczące edukacji jest stosunkowo niewielkie. |