Abstrakt: |
Przedmiotem badania był proces nauczania filozofii na III i IV etapie edukacyjnym. W badaniu zastosowano ankietę internetową i wywiad z dyrektorami i nauczycielami oraz seminarium eksperckie, czyli debatę z udziałem ekspertów. Pozyskano 206 ankiet od dyrektorów szkół oraz 196 ankiet od nauczycieli. Wywiady pogłębione zrealizowano w 16 szkołach. Wyniki badania pokazały, że w 2013/2014 roku w 196 szkołach nauczano filozofii (41 gimnazjów oraz 155 liceów i techników). Według nauczycieli i dyrektorów głównymi powodami, dla których wdraża się filozofię do szkół, była chęć rozwijania u uczniów samodzielnego i twórczego myślenia oraz możliwości zapewnienia im erudycyjnego wykształcenia. Czynnikami, które utrudniają wprowadzenie wymienionego przedmiotu do szkół, okazał się przeciążony plan zajęć uczniów. Raport wieńczą tzw. dobre praktyki nauczania filozofii w szkole. |
Publikacje: |
- Trepczyński, M., Stanaszek, A., Grudniewska, M. i Gmaj, I. (2015). Nauczanie filozofii na III i IV etapie edukacyjnym. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/226-raport-z-badania/nauczanie-filozofii-na-iii-i-iv-etapie-edukacyjnym/1218-nauczanie-filozofii-na-iii-i-iv-etapie-edukacyjnym.html
|