Abstrakt: |
Celem badania było określenie trafności predykcyjnej ocen szkolnych uzyskanych przez uczniów na zakończenie pierwszego semestru w III klasie gimnazjum względem zewnętrznego kryterium, jakim jest wynik ucznia uzyskany na standaryzowanym teście, tj. egzaminie gimnazjalnym. W analizie moc predykcyjną ocen szkolnych szacowano z siedmiu przedmiotów: język polski, historia, matematyka, geografia, biologia, fizyka oraz chemia. Posłużono się modelem wielopoziomowej regresji, a populację docelową tworzyli uczniowie klas trzecich (z wyłączeniem szkół specjalnych i przyszpitalnych). Losowania szkół dokonano w oparciu o listę placówek udostępnioną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w 2011 r. (próba miała charakter wielopoziomowy, warstwowy z prawdopodobieństwem wylosowania szkoły proporcjonalnym do liczby klas). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że współczynniki korelacji wewnątrzklasowej (ICC) obliczone na podstawie modeli pustych z piętnastoma PV były najwyższe w 2013 r. dla matematyki oraz przyrody. Natomiast najniższe ICC odnotowano dla dwóch egzaminów z historii (w sesjach 2012 i 2013 r.). Ponadto stwierdzono, że oceny szkolne były bardzo dobrymi predykatorami wyników egzaminacyjnych. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wzrost oceny o jeden stopień przekładał się na od 2,9 do 4,1 punktu (przy skali maksymalnej punktacji na egzaminie 26-33), a wzrost średniej ocen o jeden na przyrost wyniku egzaminacyjnego od 3 do 4,6 punktu. |