BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szacowanie trafności predykcyjnej ocen szkolnych z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Paulina Skórska, Karolina Świst, Henryk Szaleniec
Abstrakt:

Celem badania było określenie trafności predykcyjnej ocen szkolnych uzyskanych przez uczniów na zakończenie pierwszego semestru w III klasie gimnazjum względem zewnętrznego kryterium, jakim jest wynik ucznia uzyskany na standaryzowanym teście, tj. egzaminie gimnazjalnym. W analizie moc predykcyjną ocen szkolnych szacowano z siedmiu przedmiotów: język polski, historia, matematyka, geografia, biologia, fizyka oraz chemia. Posłużono się modelem wielopoziomowej regresji, a populację docelową tworzyli uczniowie klas trzecich (z wyłączeniem szkół specjalnych i przyszpitalnych). Losowania szkół dokonano w oparciu o listę placówek udostępnioną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w 2011 r. (próba miała charakter wielopoziomowy, warstwowy z prawdopodobieństwem wylosowania szkoły proporcjonalnym do liczby klas). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że współczynniki korelacji wewnątrzklasowej (ICC) obliczone na podstawie modeli pustych z piętnastoma PV były najwyższe w 2013 r. dla matematyki oraz przyrody. Natomiast najniższe ICC odnotowano dla dwóch egzaminów z historii (w sesjach 2012 i 2013 r.). Ponadto stwierdzono, że oceny szkolne były bardzo dobrymi predykatorami wyników egzaminacyjnych. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wzrost oceny o jeden stopień przekładał się na od 2,9 do 4,1 punktu (przy skali maksymalnej punktacji na egzaminie 26-33), a wzrost średniej ocen o jeden na przyrost wyniku egzaminacyjnego od 3 do 4,6 punktu.

Autorskie słowa kluczowe: modele hierarchiczne, trafność predykcyjna, ocenianie szkolne, selekcyjność oddziałów szkolnych, egzamin zewnętrzny
Deskryptory TESE: egzamin, szkoła, uczeń, ocenianie, postępy w nauce, efekt uczenia się
TESE descriptors: examination, school, pupil, marking, study progress, learning outcome
Publikacje:
  • Skórska, P., Świst, K. i Szaleniec, H. (2014). Szacowanie trafności predykcyjnej ocen szkolnych z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego. Edukacja, 3(128), 75-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"