Abstrakt: |
Przedmiotem analizy był wpływ liczebności klasy na osiągnięcia edukacyjne. Analizę regresji wykorzystano do identyfikacji zmiennych wyjaśniających wyniki gimnazjalistów. W analizie wykorzystano dane z badań przeprowadzonych w 2006 roku przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie. Nie stwierdzono różnic między grupą eksperymentalną i kontrolną, jeśli chodzi o średni wynik egzaminu gimnazjalnego w klasach 22-osobowych i mniejszych oraz w klasach bardziej licznych – przy dopasowaniu „jeden do jednego”. Przeciętny wynik egzaminu gimnazjalnego uczniów z klas mniej liczebnych wynosił 57,44 punktu (przy odchyleniu standardowym 56,81); uczniowie z klas dużych osiągnęli średni wynik egzaminu 56,81 punktu (przy odchyleniu standardowym 15,94). W tym przypadku nie znalazła potwierdzenia hipoteza o wpływie liczebności klasy na wynik egzaminu gimnazjalnego i osiągnięcia edukacyjne. Podobną analizę przeprowadzono na grupach utworzonych metodą warstwowania z wykorzystaniem odległości Mahalanobisa. Uczniowie z mniej liczebnych klas wypadli lepiej od gimnazjalistów z klas większych o 1,1 punktu (przy odchyleniu standardowym 0,068). Zatem także w tym przypadku nie potwierdzono hipotezy o wpływie liczebności klasy na osiągnięcia edukacyjne gimnazjalistów. Jeszcze jedną analizę przeprowadzono na grupach wyłonionych metodą „jeden do wielu”. W tym przypadku także różnica wyników nie miała charakteru istotności statystycznej – uczniowie z mniejszych klas wypadli lepiej o 1,51 punktu w porównaniu z uczniami z klas dużych. Przeprowadzone analizy potwierdziły nieistotny statystycznie wpływ liczebności klas na osiągnięcia edukacyjne uczniów w egzaminie gimnazjalnym. Uczniowie z małych klas osiągali wynik lepszy średnio o 0,039 odchylenia standardowego niż ich rówieśnicy z klas, w których uczyło się ponad 22 uczniów. Należy podkreślić, że wniosek ten jest zgodny z wynikami analogicznych badań, których rezultaty publikowane są w literaturze światowej – wpływ mniejszej klasy na osiągnięcia edukacyjne uczniów jest pozytywny, ale trudno obserwowalny. |