BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szacowanie wpływu liczebności klasy na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem eksperymentu ex post facto
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Maciej Koniewski
Abstrakt:

Przedmiotem analizy był wpływ liczebności klasy na osiągnięcia edukacyjne. Analizę regresji wykorzystano do identyfikacji zmiennych wyjaśniających wyniki gimnazjalistów. W analizie wykorzystano dane z badań przeprowadzonych w 2006 roku przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie. Nie stwierdzono różnic między grupą eksperymentalną i kontrolną, jeśli chodzi o średni wynik egzaminu gimnazjalnego w klasach 22-osobowych i mniejszych oraz w klasach bardziej licznych – przy dopasowaniu „jeden do jednego”. Przeciętny wynik egzaminu gimnazjalnego uczniów z klas mniej liczebnych wynosił 57,44 punktu (przy odchyleniu standardowym 56,81); uczniowie z klas dużych osiągnęli średni wynik egzaminu 56,81 punktu (przy odchyleniu standardowym 15,94). W tym przypadku nie znalazła potwierdzenia hipoteza o wpływie liczebności klasy na wynik egzaminu gimnazjalnego i osiągnięcia edukacyjne. Podobną analizę przeprowadzono na grupach utworzonych metodą warstwowania z wykorzystaniem odległości Mahalanobisa. Uczniowie z mniej liczebnych klas wypadli lepiej od gimnazjalistów z klas większych o 1,1 punktu (przy odchyleniu standardowym 0,068). Zatem także w tym przypadku nie potwierdzono hipotezy o wpływie liczebności klasy na osiągnięcia edukacyjne gimnazjalistów. Jeszcze jedną analizę przeprowadzono na grupach wyłonionych metodą „jeden do wielu”. W tym przypadku także różnica wyników nie miała charakteru istotności statystycznej – uczniowie z mniejszych klas wypadli lepiej o 1,51 punktu w porównaniu z uczniami z klas dużych. Przeprowadzone analizy potwierdziły nieistotny statystycznie wpływ liczebności klas na osiągnięcia edukacyjne uczniów w egzaminie gimnazjalnym. Uczniowie z małych klas osiągali wynik lepszy średnio o 0,039 odchylenia standardowego niż ich rówieśnicy z klas, w których uczyło się ponad 22 uczniów. Należy podkreślić, że wniosek ten jest zgodny z wynikami analogicznych badań, których rezultaty publikowane są w literaturze światowej – wpływ mniejszej klasy na osiągnięcia edukacyjne uczniów jest pozytywny, ale trudno obserwowalny.

Deskryptory TESE: egzamin, efekt uczenia się, postępy w nauce, niekorzystne położenie, liczebność klasy, klasa
TESE descriptors: examination, learning outcome, study progress, disadvantaged background, class size, class
Publikacje:
  • Koniewski, M. (2012). Szacowanie wpływu liczebności klasy na osiągnięcia edukacyjne uczniów z wykorzystaniem eksperymentu ex post facto. Edukacja, 1, 23-43
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"