Abstrakt: |
Celem badania było poznanie wartości urzeczywistnianych przez młodzież szkolną w czasie wolnym. Sondażem diagnostycznym objęto 124 uczniów szkół województwa lubelskiego, uzyskano 108 wypełnionych ankiet, w tym od 62 uczennic i 46 uczniów. 54 osoby pochodziły z terenu wiejskiego, 30 osób – z terenu miejskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najczęściej urzeczywistnianą przez młodzież w czasie wolnym wartością była uprzejmość (41 wskazań), następnie bycie pomocnym i uczciwość (po 39), ambicja (35), pogoda (34), bycie kochającym (33), czystość (30), bycie uzdolnionym (26), odpowiedzialność (25), niezależność (23), intelektualizm (22), odwaga (20) i na końcu – bycie wybaczającym (18). Zapytani o efekty uzyskane dzięki działaniom na rzecz urzeczywistnienia wybranych wartości w czasie wolnym, uczniowie wskazywali najczęściej rozwój osobisty (28,1%) oraz doskonalenie umiejętności i rozwijanie zainteresowań (21,1%), przy czym oba efekty nieco częściej wskazywali uczniowie z dużego miasta. Na trzecim miejscu znalazła się przyjaźń (częściej wskazywana przez mieszkańców wsi), na czwartym – spełnienie i satysfakcja (częściej wskazywane przez mieszkańców miasta). Najrzadziej wybieranym efektem działań w czasie wolnym okazała się pomoc uzyskana od innych (5,3%). |