|
|
Tytuł badania: | Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | październik 2013 – listopad 2013 |
Badacz: | Krzysztof Bulkowski, Wojciech Grajkowski, Helena Jędrzejczak, Joanna Lilpop, Adam Muller, Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek, Alina Stanaszek, Martyna Studzińska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było zweryfikowanie przeszkód uniemożliwiających nauczycielom przedmiotów przyrodniczych wprowadzanie na lekcjach metody badawczej. W badaniu ilościowym wykorzystano ankietę internetową. Próba wynosiła 376 respondentów (dobór losowy). Byli to nauczyciele z 300 szkół podstawowych z terenu całej Polski (91,1% kobiet, 8,9% mężczyzn). Wyniki badania pokazały, że najważniejszym celem nauczania dla badanych nauczycieli są: przekazanie uczniom wiedzy i umiejętności praktycznych, przydatnych w życiu (28%), przekazanie uczniom wiedzy przyrodniczej potrzebnej jako podbudowa do dalszych etapów kształcenia (24%), zaciekawienie uczniów przyrodą i zachęcenie do jej samodzielnego poznawania (22%). Według 70% respondentów prowadzenie doświadczeń (eksperymentów) warunkuje przeprowadzenie lekcji za pomocą metody badawczej. 44% nauczycieli przyznało, że uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauce, jeśli są uczeni metodą badawczą. Trudności w zastosowaniu na lekcji metody badawczej są (według nauczycieli) słabo wyposażone pracownie dydaktyczne czy zbyt duże oddziały klasowe. |
Deskryptory TESE: | nauczyciel, szkoła podstawowa, wsparcie dla nauczycieli, lekcja, Polska |
TESE descriptors: | teacher, primary school, support for teachers, lesson, Poland |
Publikacje: |
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.