BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: październik 2013 – listopad 2013
Badacz: Krzysztof Bulkowski, Wojciech Grajkowski, Helena Jędrzejczak, Joanna Lilpop, Adam Muller, Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek, Alina Stanaszek, Martyna Studzińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było zweryfikowanie przeszkód uniemożliwiających nauczycielom przedmiotów przyrodniczych wprowadzanie na lekcjach metody badawczej. W badaniu ilościowym wykorzystano ankietę internetową. Próba wynosiła 376 respondentów (dobór losowy). Byli to nauczyciele z 300 szkół podstawowych z terenu całej Polski (91,1% kobiet, 8,9% mężczyzn). Wyniki badania pokazały, że najważniejszym celem nauczania dla badanych nauczycieli są: przekazanie uczniom wiedzy i umiejętności praktycznych, przydatnych w życiu (28%), przekazanie uczniom wiedzy przyrodniczej potrzebnej jako podbudowa do dalszych etapów kształcenia (24%), zaciekawienie uczniów przyrodą i zachęcenie do jej samodzielnego poznawania (22%). Według 70% respondentów prowadzenie doświadczeń (eksperymentów) warunkuje przeprowadzenie lekcji za pomocą metody badawczej. 44% nauczycieli przyznało, że uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauce, jeśli są uczeni metodą badawczą. Trudności w zastosowaniu na lekcji metody badawczej są (według nauczycieli) słabo wyposażone pracownie dydaktyczne czy zbyt duże oddziały klasowe.

Deskryptory TESE: nauczyciel, szkoła podstawowa, wsparcie dla nauczycieli, lekcja, Polska
TESE descriptors: teacher, primary school, support for teachers, lesson, Poland
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2014). Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/badania/185-publikacje/raport/raport-z-badania/diagnoza-potrzeb-nauczycieli-przyrody/965-diagnoza-potrzeb-nauczycieli-przyrody.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"