BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza potrzeb edukacyjnych wraz z rekomendacjami dla ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w Skierniewicach
Projekt badawczy:
  • Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w Skierniewicach
pokaż badania
Instytucja:
Data: październik 2008 – wrzesień 2009
Badacz: Dagmara Bieńkowska, Ada Kopeć-Pawlikowska, Jerzy Lackowski, Justyna Szymańska, Cezary Ulasiński, Karolina Wójcik
Abstrakt:

Raport jest efektem projektu Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w Skierniewicach w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach i Działania 9.2.: Podniesienie
atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego
. Prezentowana w raporcie wielowymiarowa diagnoza potrzeb edukacyjnych pozwoli na jeszcze efektywniejsze kreowanie polityki edukacyjnej Skierniewic. Opracowanie zawiera propozycje rozwiązań kluczowych kwestii problemowych z przykładami dobrych praktyk oraz wnioski płynące z  projektu, na którego realizację złożyły się: badania uczniów, badania ponadgimnazjalnych szkół zawodowych, badania instytucji rynku pracy oraz badania pracodawców. Skierniewiccy przedsiębiorcy ankietowani w badaniu telefonicznym techniką CATI  najczęściej zgłaszali zapotrzebowanie na następujące zawody: agent do spraw sprzedaży, robotnik budowlany, fryzjer, elektryk, ogrodnik, technik mechanik, technik elektronik, technik informatyk, monter instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych oraz stolarz. W ocenie pracodawców skierniewickich na lokalnym rynku pracy brakuje nauczycieli, specjalistów zastosowań informatyki, a także piekarzy, kucharzy, dekoratorów wnętrz i lekarzy. Z kolei, zapytani o te profesje, które w ich opinii występują na lokalnym rynku pracy w nadmiarze, wymieniali najczęściej: specjalistów do spraw marketingu i handlu, specjalistów do spraw ekonomicznych i zarządzania, ekonomistów, specjalistów zastosowań informatyki, nauczycieli, pedagogów, fryzjerów, specjalistów bankowości, socjologów, agentów do spraw sprzedaży, robotników budowlanych, sprzedawców, pracowników biurowych oraz prawników. Na specjalną uwagę zasługuje branża ogrodnicza. W Skierniewicach – tzw. stolicy nauk ogrodniczych – funkcjonują znane w kraju i za granicą Instytuty: Sadownictwa i Kwiaciarstwa oraz Warzywnictwa, wspierające rozwój branży i stanowiące mocne strony miasta. Plan Rozwoju Lokalnego Powiatu Skierniewickiego do najpilniejszych potrzeb powiatu w sferze gospodarczej zalicza m.in.: rozwój „zielonych” przemysłów, tj. sadownictwa, ogrodnictwa, warzywnictwa, uprawy roślin energetycznych; rozwój klastrów: owocowo-warzywnego i bioenergetycznego; rozbudowę oferty agroturystycznej, powiązanej z „zielonym” charakterem powiatu. Potwierdzeniem tradycji ogrodnictwa w powiecie jest coroczne Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw – Ogólnopolskie Dożynki Ogrodnicze. Wydaje się, że powinno to przekładać się na możliwości zatrudnienia dla absolwentów Zespołu Szkół Zawodowych nr 1, kształcącego w kierunkach związanych z ogrodnictwem (ogrodnik, technik ogrodnik, technik architektury krajobrazu). Tymczasem, kluczowy pracodawca w powiecie – firma Hortex – po przeprowadzonej kilka lat temu restrukturyzacji zmniejszył zatrudnienie w usytuowanym w Skierniewicach zakładzie przetwórczym. Korzystna dla rozwoju branży byłaby niewątpliwie sytuacja konkretnego wsparcia dla firm funkcjonujących w branży oraz absolwentów kierunków ogrodniczych (np. w formie wspierania ich samozatrudnienia, bądź też stypendiów umożliwiających kontynuowanie nauki). 

Deskryptory TESE: kompetencje, szkoła średnia o profilu zawodowym, jakość kształcenia, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, umiejętności zawodowe, potrzeby szkoleniowe
TESE descriptors: competence, vocational school, quality of education, employability, skill, training need
Publikacje:
  • Kopeć-Pawłowska, A. i in. (oprac.). (bdw.). Diagnoza potrzeb edukacyjnych wraz z rekomendacjami dla ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w Skierniewicach : Raport syntetyzujący. Pobrane 12 lutego 2014 z http://www.cds.krakow.pl/zalaczniki/161/9.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"