BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Adekwatność kształcenia w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych w Skierniewicach
Projekt badawczy:
  • Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w Skierniewicach
pokaż badania
Instytucja:
Data: grudzień 2008 – styczeń 2009
Badacz: Dagmara Bieńkowska, Szymon Czarnik, Marek Filipczyk, Ada Kopeć-Pawlikowska, Jerzy Lackowski, Marta Makowska, Tomasz Masłyk, Cezary Ulasiński, Tadeusz Wicki, Karolina Wójcik
Abstrakt:

Raport powstał w oparciu o badania przeprowadzone w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i
kompetencji w regionach
i Działania 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Kwestia dostosowania kształcenia w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych w Skierniewicach do wymagań lokalnego rynku pracy jest kluczowa dla powodzenia absolwentów szkół w ich karierze zawodowej. Nieadekwatna oferta kształcenia oznacza konieczność dokształcania i przekwalifikowania jeszcze przez podjęciem pierwszej pracy, co wymaga nakładów finansowych i czasowych. Zmiany w ofercie kierunków kształcenia, wprowadzane przez szkoły, powinny wynikać z analiz lokalnego rynku pracy oraz uwzględniać wyniki monitoringu losów absolwentów poszczególnych ponadgimnazjalnych szkół zawodowych. Adekwatność kształcenia analizowano w oparciu o następujące zagadnienia: badanie losów absolwentów, zmiany kierunków kształcenia, praktyczna nauka zawodu, współpraca z pracodawcami, warsztaty szkolne, kształtowanie postaw przedsiębiorczych. Narzędziami zastosowanymi w badaniach były: ankieta e-mail dotycząca potencjału ponadgimnazjalnych szkół zawodowych, skierowana do czterech dyrektorów zespołów szkół, kwestionariusz indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Wywiady indywidualne (próba badawcza: 21) przeprowadzono z przedstawicielami kadry pedagogicznej wszystkich ponadgimnazjalnych szkół zawodowych. Istotnym materiałem uzupełniającym były dane zastane, pozyskane bezpośrednio ze szkół, z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi oraz Urzędu Miasta Skierniewice.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, kształcenie i szkolenie zawodowe, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, kwalifikacje zawodowe, rynek pracy, absolwent, kariera zawodowa
TESE descriptors: vocational school, vocational education and training, employability, vocational qualification, labour market, school leaver, career
Publikacje:
  • Adekwatność kształcenia w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych w Skierniewicach: raport z badań. (2009). Pobrane z http://www.cds.krakow.pl/zalaczniki/161/3.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"