BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie ponadgimnazjalnych szkół zawodowych w Skierniewicach
Projekt badawczy:
  • Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w Skierniewicach
pokaż badania
Instytucja:
Data: grudzień 2008 – styczeń 2009
Badacz: Dagmara Bieńkowska, Szymon Czarnik, Marek Filipczyk, Marcin Kocór, Ada Kopeć-Pawlikowska, Jerzy Lackowski, Marta Makowska, Tomasz Masłyk, Justyna Szymańska, Cezary Ulasiński, Tadeusz Wicki, Karolina Wójcik
Abstrakt:

Badania przeprowadzono w ramach projektu Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w Skierniewicach, nr WND-POKL.09.02.00-10-006/08, realizowanego przez Centrum Doradztwa Strategicznego s.c. D. Bieńkowska, C. Ulasiński, J. Szymańska w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach i Działania 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Celem przeprowadzonego badania było poznanie planów edukacyjnych i zawodowych uczniów ostatnich klas skierniewickich ponadgimnazjalnych szkół zawodowych oraz stopnia ich przygotowania do wejścia na rynek pracy. Badaniami objęto wszystkie ponadgimnazjalne szkoły zawodowe w Skierniewicach, wchodzące w skład czterech zespołów szkół. Badanie miało charakter ilościowy. Zastosowano w nim najbardziej efektywną, w przypadku badań uczniów, technikę ankiety audytoryjnej – umożliwiającą jednoczesne przebadanie całej klasy. Uzyskano 400 wypełnionych ankiet, co odpowiadało założonej liczebności próby. Udało się w ten sposób przebadać 85% całkowitej populacji uczniów ostatnich klas ponadgimnazjalnych szkół zawodowych w Skierniewicach, liczącej 473 osoby. Narzędziem zastosowanym w badaniu był kwestionariusz ankiety audytoryjnej, gwarantujący wysoki stopień standaryzacji danych. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że najczęściej wskazywanym motywem wyboru szkoły zawodowej przez respondentów było zdobycie zawodu. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami okazało się, że większość ankietowanych oceniła szkołę, w której się uczyli, umiarkowanie pozytywnie (najbardziej pozytywną ocenę uzyskał Zespół Szkół Zawodowych nr 2). Ustalono również, że niemal trzy czwarte uczniów deklarowało podjęcie pracy zarobkowej w okresie roku poprzedzającego badanie. Wśród miejsc przyszłego zatrudnienia największą popularnością cieszyły się Skierniewice. W dalszej kolejności uczniowie wskazywali Warszawę oraz Łódź.

Deskryptory TESE: kształcenie i szkolenie zawodowe, start zawodowy absolwentów, popyt na absolwentów, dostępność miejsc pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, przyuczenie do zawodu
TESE descriptors: vocational education and training, transition from school to work, demand for graduates, access to employment, employability, apprenticeship
Publikacje:
  • Uczniowie ponadgimnazjalnych szkół zawodowych w Skierniewicach: raport z badań. (2009). Pobrane z http://www.cds.krakow.pl/zalaczniki/161/1.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"