BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie – szkoła – rodzice
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Elżbieta Putkiewicz, Anna Wiłkomirska, Anna Zielińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie takich wartości, jakie nauczyciele i rodzice uznają za podstawowe cele wychowania. W badaniu wzięli udział uczniowie warszawskich szkół podstawowych z klas siódmych i ósmych oraz zawodowych z klas pierwszych i drugich, a także ich nauczyciele oraz rodzice. 57% nauczycieli uznało samodzielność i umiejętność podejmowania decyzji za najważniejsze w wychowaniu chłopców; 40% nauczycieli twierdziło, że te wartości są najważniejsze w wychowaniu dziewcząt. Za najważniejsze cele wychowania nauczyciele (43% w stosunku do chłopców i 24% w stosunku do dziewcząt) uznali fachowość i odpowiednie przygotowanie do zawodu. Najczęściej do celów wychowania dziewcząt nauczyciele zaliczali wartości rodzinno-emocjonalne, związane z pielęgnowaniem życia rodzinnego i odpowiedzialnością za rodzinę. Słabsze zróżnicowanie celów ze względu na płeć dziecka odnotowano w opiniach rodziców. Co więcej, zaobserwowano niską pozycję wartości edukacji w opinii nauczycieli, uczniów i rodziców. To skutkuje, jak sądzą autorki badania, lepszym przygotowaniem chłopców do aktywnego udziału w dokonujących się przemianach i wyznaczaniem dziewczętom ról przede wszystkim biernych. Aż 52% dziewcząt i 28% chłopców opiera się w podejmowaniu decyzji na osobach z najbliższego otoczenia, które młodzież uważa za autorytety. 22% dziewcząt i 7,5% chłopców pesymistycznie oceniło swoje szanse życiowe. 16% dziewcząt w ogóle nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o możliwy sukces życiowy. 39% dziewcząt nie wiedziało, w jaki sposób będą próbowały osiągnąć sukces życiowy; 16% uczennic nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie. Nauczyciele nie odgrywają znaczącej roli w przełamywaniu stereotypów dotyczących biernej pozycji kobiet w społeczeństwie. Zaobserwowano, że nauczyciele nie dostrzegają żadnych nieprawidłowości w swoim stosunku do dziewcząt.

Deskryptory TESE: indywidualizm, autonomia osobista, kreatywność, edukacja, wolność, płeć żeńska
TESE descriptors: individualism, personal autonomy, creativity, education, freedom, female
Publikacje:
  • Putkiewicz, E., Wiłkomirska, A. i Zielińska, A. (1994). Uczniowie – szkoła – rodzice. Edukacja i Dialog, 4, 11-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"