BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie szkół górniczych o swoim zawodzie i rynku pracy
Data: kwiecień 1995 – maj 1995
Badacz: Izabela Bara, Robert Geisler
Abstrakt:

Badanie miało na celu poznanie opinii uczniów szkół górniczych na temat motywu wyboru zawodu, chęci pracy w tym zawodzie, przekwalifikowywania się oraz ich wiedzy na temat rynku pracy. Badaniem ankietowym objęto 687 uczniów klas trzecich zasadniczych szkół zawodowych Katowickiego Holdingu Węglowego i Rudzkiej Spółki Węglowej. Wyniki badania ujawniły, że najczęstszym powodem wyboru zawodu wskazywanym przez badanych były przyszłe wysokie zarobki oraz perspektywa szybkiej finansowej niezależności po stosunkowo krótkim czasie nauki. Uczniowie chcieli na ogół pracować w swoim zawodzie, oceniali również pozytywnie przygotowanie zawodowe zapewnione im przez szkołę. Większość badanych prezentowała realistyczną postawę i była świadoma trudności w znalezieniu pracy w zawodzie. Posiadała również dobrą wiedzę na temat rynku pracy i zdawała sobie sprawę z wagi wykształcenia oraz kwalifikacji w znajdowaniu zatrudnienia. Restrukturyzacja górnictwa kojarzyła się najczęściej badanym z utratą pracy i miała zabarwienie negatywne.

Deskryptory TESE: motywacja, kształcenie i szkolenie zawodowe, rynek pracy, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór szkoły
TESE descriptors: motivation, vocational education and training, labour market, choice of training, choice of school
Publikacje:
  • Bara, I. i Geisler, R. (1996). Uczniowie szkół górniczych o swoim zawodzie i rynku pracy. Polityka Społeczna, 3, 18-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"