Tytuł badania: |
Uczniowie szkół górniczych o swoim zawodzie i rynku pracy |
Data: |
kwiecień 1995 – maj 1995 |
Badacz: |
Izabela Bara, Robert Geisler |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu poznanie opinii uczniów szkół górniczych na temat motywu wyboru zawodu, chęci pracy w tym zawodzie, przekwalifikowywania się oraz ich wiedzy na temat rynku pracy. Badaniem ankietowym objęto 687 uczniów klas trzecich zasadniczych szkół zawodowych Katowickiego Holdingu Węglowego i Rudzkiej Spółki Węglowej. Wyniki badania ujawniły, że najczęstszym powodem wyboru zawodu wskazywanym przez badanych były przyszłe wysokie zarobki oraz perspektywa szybkiej finansowej niezależności po stosunkowo krótkim czasie nauki. Uczniowie chcieli na ogół pracować w swoim zawodzie, oceniali również pozytywnie przygotowanie zawodowe zapewnione im przez szkołę. Większość badanych prezentowała realistyczną postawę i była świadoma trudności w znalezieniu pracy w zawodzie. Posiadała również dobrą wiedzę na temat rynku pracy i zdawała sobie sprawę z wagi wykształcenia oraz kwalifikacji w znajdowaniu zatrudnienia. Restrukturyzacja górnictwa kojarzyła się najczęściej badanym z utratą pracy i miała zabarwienie negatywne. |
Deskryptory TESE: |
motywacja, kształcenie i szkolenie zawodowe, rynek pracy, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór szkoły |
TESE descriptors: |
motivation, vocational education and training, labour market, choice of training, choice of school |
Publikacje: |
- Bara, I. i Geisler, R. (1996). Uczniowie szkół górniczych o swoim zawodzie i rynku pracy. Polityka Społeczna, 3, 18-19.
|