|
|
Tytuł badania: | Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych 2010 |
Projekt badawczy: |
|
Kolejne lata cyklu: | 2010 |
Typ badania: | cykliczne |
Instytucja: | |
Data: | 1 września 2010 – 22 października 2010 |
Badacz: | Szymon Czarnik, Maja Dobrzyńska, Jarosław Górniak, Magdalena Jelonek, Karolina Keler, Marcin Kocór, Beata Michorowska, Katarzyna Stec, Anna Strzebońska, Anna Świebocka-Nerkowska, Anna Szczucka, Dariusz Szklarczyk, Konrad Turek, Barbara Worek |
Abstrakt: |
Badaniu przyświecały trzy główne cele: ocena poziomu aktywności edukacyjnej uczniów szkół ponadgimnazjalnych, ocena podaży kompetencji uczniów i analiza poziomu aktywności zawodowej oraz aspiracji zawodowych uczniów. Badanie przeprowadzono w pierwszej edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytet Jagielloński, współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Za pomocą techniki ankiety audytoryjnej przebadano 35 712 uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych: zawodowych, liceów ogólnokształących, liceów profilowanych, techników, szkół policealnych. Próbę badawczą dobrano losowo (warstwowanie). Pytania badawcze dotyczyły oceny kierunków kształcenia, planów edukacyjno-zawodowych uczniów, samooceny kompetencji i predyspozycji, aktywności zawodowej młodzieży. Wyniki badania wskazały m.in. na wzrost poziomu aspiracji edukacyjnych młodzieży oraz spadek liczby uczących się w zasadniczych szkołach zawodowych. Ponadto stwierdzono, że 87% respondentów wiąże swoje plany z dalszą edukacją (trzy czwarte badanych wskazało na kształcenie na studiach). Dodatkowo wykazano zależność pomiędzy płcią a rodzajami nabytych kompetencji: u mężczyzn dominowały umiejętności komputerowe, u kobiet kompetencje interpersonalne. |
Deskryptory TESE: | szkoła średnia, absolwent, szkoła średnia o profilu zawodowym, kapitał ludzki, ocena uczących się, Europejski Fundusz Społeczny |
TESE descriptors: | secondary school, school leaver, vocational school, human capital, evaluation of students, European Social Fund |
Publikacje: |
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.