BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych 2010
Projekt badawczy:
  • Bilans Kapitału Ludzkiego
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2010
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 1 września 2010 – 22 października 2010
Badacz: Szymon Czarnik, Maja Dobrzyńska, Jarosław Górniak, Magdalena Jelonek, Karolina Keler, Marcin Kocór, Beata Michorowska, Katarzyna Stec, Anna Strzebońska, Anna Świebocka-Nerkowska, Anna Szczucka, Dariusz Szklarczyk, Konrad Turek, Barbara Worek
Abstrakt:

Badaniu przyświecały trzy główne cele: ocena poziomu aktywności edukacyjnej uczniów szkół ponadgimnazjalnych, ocena podaży kompetencji uczniów i analiza poziomu aktywności zawodowej oraz aspiracji zawodowych uczniów. Badanie przeprowadzono w pierwszej edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytet Jagielloński, współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Za pomocą techniki ankiety audytoryjnej przebadano 35 712 uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych: zawodowych, liceów ogólnokształących, liceów profilowanych, techników, szkół policealnych. Próbę badawczą dobrano losowo (warstwowanie). Pytania badawcze dotyczyły oceny kierunków kształcenia, planów edukacyjno-zawodowych uczniów, samooceny kompetencji  i predyspozycji, aktywności zawodowej młodzieży. Wyniki badania wskazały m.in. na wzrost poziomu aspiracji edukacyjnych młodzieży oraz spadek liczby uczących się w zasadniczych szkołach zawodowych. Ponadto stwierdzono, że 87% respondentów wiąże swoje plany z dalszą edukacją (trzy czwarte badanych wskazało na kształcenie na studiach). Dodatkowo wykazano zależność pomiędzy płcią a rodzajami nabytych kompetencji: u mężczyzn dominowały umiejętności komputerowe, u kobiet kompetencje interpersonalne.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, absolwent, szkoła średnia o profilu zawodowym, kapitał ludzki, ocena uczących się, Europejski Fundusz Społeczny
TESE descriptors: secondary school, school leaver, vocational school, human capital, evaluation of students, European Social Fund
Publikacje:
  • Szczucka, A. i Jelonek, M. (2011). Raport z badań uczniów szkół ponadgimnazjalnych i analizy kierunków kształcenia realizowanych w 2010 r. w ramach projektu "Bilans Kapitału Ludzkiego". Kogo kształcą polskie szkoły? Pobrane z http://bkl.parp.gov.pl/system/files/Downloads/20110616070806/Kogo_ksztalca_polskie_szkoly.pdf?1308200910
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"