BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki
Projekt badawczy:
  • Bilans Kapitału Ludzkiego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Patrycja Antosz, Szymon Czarnik, Jarosław Górniak, Magdalena Jelonek, Krzysztof Kasparek, Marcin Kocór, Mateusz Magierowski, Tomasz Masłyk, Piotr Prokopowicz, Anna Strzebońska, Anna Szczucka, Konrad Turek, Barbara Worek, Grzegorz Żmuda
Abstrakt:

Raport jest podsumowaniem badań dotyczących zależności pomiędzy kompetencjami Polaków a potrzebami rynku pracy. Tematyka dotyczyła bilansu potrzeb pracodawców i możliwości rynku pracy w sytuacji dekoniunktury (analiza firm), branżowego bilansu kompetencji (oczekiwań pracodawców ze 150 firm i efektów kształcenia z 300 kierunków szkół wyższych na przykładzie Krakowa), uwarunkowań i strategii rozwoju kompetencji dorosłych Polaków, studenckich wyborów edukacyjnych, strategii zawodowych i ich perspektywy na przyszłość, samooceny miękkich i twardych kompetencji uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki potwierdziły, że trzech na czterech pracodawców doświadczało problemów podczas rekrutacji pracowniczej. Głównym powodem było niespełnianie przez potencjalnych kandydatów wymogów, w tym w zakresie kompetencji, np. związanych ze specyficznymi umiejętnościami odonoszącymi się do konkretnych zawodów, oraz braku dostatecznego doświadczenia, a także motywacji do pracy. Biorąc pod uwagę bilans kompetencji, okazało się, że najbardziej ceniona jest uczciwość, a następnie: troska o jakość, uczenie się i język angielski. Dla pracodawców najważniejsze umiejętności to te o charakterze miękkim (społecznym). Analiza uwarunkowań i modeli aktywności edukacyjnej dorosłych i pracujących Polaków pokazała, że głównymi czynnikami determinującymi wspomnianą aktywność nie są predyspozycje indywidualne, ale możliwości rozwoju/awansu w firmie. Jeśli wziąć pod uwagę kształcenie na studiach wyższych na kierunkach strategicznych i niestrategicznych, należy przyjąć (wedle otrzymanych wyników), że oczekiwania płacowe absolwentów po kierunkach strategicznych przewyższają oczekiwania studentów pozostałych kierunków na studiach wyższych. Samoocena studentów w zakresie twardych i miękkich kompetencji pozwoliła na opracowanie modeli regresji logistycznej.

Deskryptory TESE: Polska, kompetencje, gospodarka, pracodawca, rynek pracy
TESE descriptors: Poland, competence, economy, employer, labour market
Publikacje:
  • Górniak, J. (red.). (2014). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Pobrane z http://bkl.parp.gov.pl/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"