Abstrakt: |
Raport jest podsumowaniem badań dotyczących zależności pomiędzy kompetencjami Polaków a potrzebami rynku pracy. Tematyka dotyczyła bilansu potrzeb pracodawców i możliwości rynku pracy w sytuacji dekoniunktury (analiza firm), branżowego bilansu kompetencji (oczekiwań pracodawców ze 150 firm i efektów kształcenia z 300 kierunków szkół wyższych na przykładzie Krakowa), uwarunkowań i strategii rozwoju kompetencji dorosłych Polaków, studenckich wyborów edukacyjnych, strategii zawodowych i ich perspektywy na przyszłość, samooceny miękkich i twardych kompetencji uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki potwierdziły, że trzech na czterech pracodawców doświadczało problemów podczas rekrutacji pracowniczej. Głównym powodem było niespełnianie przez potencjalnych kandydatów wymogów, w tym w zakresie kompetencji, np. związanych ze specyficznymi umiejętnościami odonoszącymi się do konkretnych zawodów, oraz braku dostatecznego doświadczenia, a także motywacji do pracy. Biorąc pod uwagę bilans kompetencji, okazało się, że najbardziej ceniona jest uczciwość, a następnie: troska o jakość, uczenie się i język angielski. Dla pracodawców najważniejsze umiejętności to te o charakterze miękkim (społecznym). Analiza uwarunkowań i modeli aktywności edukacyjnej dorosłych i pracujących Polaków pokazała, że głównymi czynnikami determinującymi wspomnianą aktywność nie są predyspozycje indywidualne, ale możliwości rozwoju/awansu w firmie. Jeśli wziąć pod uwagę kształcenie na studiach wyższych na kierunkach strategicznych i niestrategicznych, należy przyjąć (wedle otrzymanych wyników), że oczekiwania płacowe absolwentów po kierunkach strategicznych przewyższają oczekiwania studentów pozostałych kierunków na studiach wyższych. Samoocena studentów w zakresie twardych i miękkich kompetencji pozwoliła na opracowanie modeli regresji logistycznej. |