Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii kierowników praktyk nauczycielskich na temat kompetencji pedagogicznych studentów kończących studia wychowania fizycznego. Wzięto pod uwagę następujące kompetencje: pragmatyczne, komunikacyjne, kreatywne, współdziałania, informatyczno-medialne, moralne. Badaniem objęto 50 nauczycieli z liceów i techników w Warszawie. 74% miało bardzo duże doświadczenie zawodowe. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (kwestionariuszem ankiety Kompetencje pedagogiczne studentów uczelni wychowania fizycznego); ankieta składała się z 26 pytań. Zdaniem nauczycieli studenci prezentują najsłabszy poziom kompetencji kreatywnych, w tym w zakresie: podejmowania działań niestandardowych, umiejętności krytycznego myślenia i oceny własnej praktyki, wyciągania wniosków i tworzenia własnej wiedzy zawodowej, także umiejętności rozwoju samodzielnego i krytycznego myślenia u wychowanków oraz sprawnego i twórczego rozwiązywania problemów edukacyjnych. Jako niskie oceniono także kompetencje informatyczno-medialne – na podstawie wykorzystania nowoczesnych technologii podczas lekcji wychowania fizycznego. Kompetencjom pragmatycznym przypisano następujące oceny: 3,50 (wiedza pedagogiczna i metodyczna o skutecznym działaniu); 3,58 (umiejętność diagnozy sprawności, wiedzy i umiejętności ucznia); 3,63 (umiejętność posługiwania się podstawowymi elementami warsztatu pracy nauczyciela w kształceniu i wychowaniu); 3,58 (umiejętność opracowania własnego programu realizacji przedmiotu); 3,38 (umiejętność opracowania i posługiwania się różnymi technikami kontroli osiągnięć uczniów), 3,62 (umiejętność badania i dokumentowania własnych działań). Na podstawie wyników badania stwierdzono także, że należy pomagać studentom w rozwijaniu kompetencji prakseologicznych za pomocą współpracy z najlepszymi nauczycielami wychowania fizycznego. |