BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje pedagogiczne studentów kończących studia wychowania fizycznego w opinii nauczycieli – kierowników praktyk
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Stanisław Skibniewski
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii kierowników praktyk nauczycielskich na temat kompetencji pedagogicznych studentów kończących studia wychowania fizycznego. Wzięto pod uwagę następujące kompetencje: pragmatyczne, komunikacyjne, kreatywne, współdziałania, informatyczno-medialne, moralne. Badaniem objęto 50 nauczycieli z liceów i techników w Warszawie. 74% miało bardzo duże doświadczenie zawodowe. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (kwestionariuszem ankiety Kompetencje pedagogiczne studentów uczelni wychowania fizycznego); ankieta składała się z 26 pytań. Zdaniem nauczycieli studenci prezentują najsłabszy poziom kompetencji kreatywnych, w tym w zakresie: podejmowania działań niestandardowych, umiejętności krytycznego myślenia i oceny własnej praktyki, wyciągania wniosków i tworzenia własnej wiedzy zawodowej, także umiejętności rozwoju samodzielnego i krytycznego myślenia u wychowanków oraz sprawnego i twórczego rozwiązywania problemów edukacyjnych. Jako niskie oceniono także kompetencje informatyczno-medialne – na podstawie wykorzystania nowoczesnych technologii podczas lekcji wychowania fizycznego. Kompetencjom pragmatycznym przypisano następujące oceny: 3,50 (wiedza pedagogiczna i metodyczna o skutecznym działaniu); 3,58 (umiejętność diagnozy sprawności, wiedzy i umiejętności ucznia); 3,63 (umiejętność posługiwania się podstawowymi elementami warsztatu pracy nauczyciela w kształceniu i wychowaniu); 3,58 (umiejętność opracowania własnego programu realizacji przedmiotu); 3,38 (umiejętność opracowania i posługiwania się różnymi technikami kontroli osiągnięć uczniów), 3,62 (umiejętność badania i dokumentowania własnych działań). Na podstawie wyników badania stwierdzono także, że należy pomagać studentom w rozwijaniu kompetencji prakseologicznych za pomocą współpracy z najlepszymi nauczycielami wychowania fizycznego.

Author's Keywords: physical education, teacher, competences, student
Deskryptory TESE: praktyka pedagogiczna, ocena nauczycieli, ocenianie, kompetencje, nauczanie, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: teaching practice, evaluation of teachers, marking, competence, teaching, physical education
Publikacje:
  • Skibniewski, S. (2011). Kompetencje pedagogiczne studentów kończących studia wychowania fizycznego w opinii nauczycieli – kierowników praktyk. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 77-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Dorota Wiśniewska-Juszczak 1
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"