BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji
Data: 2004 – 2005
Badacz: Anna Szkolak
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza zasobu kompetencji zawodowych nauczycieli edukacji początkowej na poszczególnych etapach ich profesjonalnego rozwoju oraz ustalenie czynników o tym decydujących. W badaniu wzięli udział dyrektorzy zatrudnieni w 101 miejskich i wiejskich szkołach podstawowych w województwie świętokrzyskim oraz 529 nauczycieli wczesnej edukacji. Badanych pedagogów poproszono o dokonanie samooceny kompetencji zawodowych (według tych kryteriów oceny podległych nauczycieli dokonywali dyrektorzy szkół uczestniczących w badaniu). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że respondenci opanowali w najwyższym stopniu kompetencje pragmatyczne, komunikacyjno-interpretacyjne oraz kompetencje współdziałania. Jednocześnie okazało się, że reprezentowany przez nich poziom kompetencji kreatywności był nieco niższy. Natomiast najniższy poziom kompetencji odnotowano w zakresie umiejętności informatyczno-medialnych. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami dyrektorów wykazano, że ich oceny zgodziły się pod względem kompetencji współdziałania i kreatywności. Z kolei w obszarze umiejętności pragmatycznych i komunikacyjno-interpretacyjnych ankietowana kadra kierownicza oceniała wyżej starszych i bardziej doświadczonych zawodowo nauczycieli. Przeprowadzone badanie pozwoliło potwierdzić również, że najwyższy poziom kompetencji reprezentowali pedagodzy, którzy posiadali dodatkowe kwalifikacje i wciąż je uzupełniali. Dodatkowo ustalono, że poziom kompetencji zawodowych badanych nauczycieli był zróżnicowany środowiskowo na niekorzyść środowiska wiejskiego.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, nauczanie, kompetencje, kształcenie na poziomie elementarnym, obszar miejski, obszar wiejski, doskonalenie zawodowe nauczycieli, samoocena
TESE descriptors: teacher, teaching profession, teaching, competence, basic education, urban area, rural area, in-service teacher training, self-evaluation
Publikacje:
  • Szkolak, A. (2011). Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji – relacja z badań własnych. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna (s. 90-103). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"