Tytuł badania: |
Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji |
Data: |
2004 – 2005 |
Badacz: |
Anna Szkolak |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza zasobu kompetencji zawodowych nauczycieli edukacji początkowej na poszczególnych etapach ich profesjonalnego rozwoju oraz ustalenie czynników o tym decydujących. W badaniu wzięli udział dyrektorzy zatrudnieni w 101 miejskich i wiejskich szkołach podstawowych w województwie świętokrzyskim oraz 529 nauczycieli wczesnej edukacji. Badanych pedagogów poproszono o dokonanie samooceny kompetencji zawodowych (według tych kryteriów oceny podległych nauczycieli dokonywali dyrektorzy szkół uczestniczących w badaniu). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że respondenci opanowali w najwyższym stopniu kompetencje pragmatyczne, komunikacyjno-interpretacyjne oraz kompetencje współdziałania. Jednocześnie okazało się, że reprezentowany przez nich poziom kompetencji kreatywności był nieco niższy. Natomiast najniższy poziom kompetencji odnotowano w zakresie umiejętności informatyczno-medialnych. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami dyrektorów wykazano, że ich oceny zgodziły się pod względem kompetencji współdziałania i kreatywności. Z kolei w obszarze umiejętności pragmatycznych i komunikacyjno-interpretacyjnych ankietowana kadra kierownicza oceniała wyżej starszych i bardziej doświadczonych zawodowo nauczycieli. Przeprowadzone badanie pozwoliło potwierdzić również, że najwyższy poziom kompetencji reprezentowali pedagodzy, którzy posiadali dodatkowe kwalifikacje i wciąż je uzupełniali. Dodatkowo ustalono, że poziom kompetencji zawodowych badanych nauczycieli był zróżnicowany środowiskowo na niekorzyść środowiska wiejskiego. |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, zawód nauczyciela, nauczanie, kompetencje, kształcenie na poziomie elementarnym, obszar miejski, obszar wiejski, doskonalenie zawodowe nauczycieli, samoocena |
TESE descriptors: |
teacher, teaching profession, teaching, competence, basic education, urban area, rural area, in-service teacher training, self-evaluation |
Publikacje: |
- Szkolak, A. (2011). Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji – relacja z badań własnych. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna (s. 90-103). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
|