BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje nauczycieli wf w realizacji nowej podstawy programowej
Instytucja:
Data: wrzesień 2010 – listopad 2010
Badacz: Marcin Czechowski, Jerzy Nowocień
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poglądów nauczycieli wychowania fizycznego na temat nowej podstawy programowej (wychowanie fizyczne, etap III – gimnazjum). Sformułowano następujące pytania badawcze: Jak badani oceniają własne kompetencje w zakresie realizacji treści wychowania fizycznego zawartych w nowej podstawie programowej? Które z czynników i w jakim stopniu różnicują samoocenę kompetencji nauczycieli: płeć, miejsce zamieszkania, staż pracy, udział w szkoleniu na temat nowej podstawy programowej? Próbę badawczą stanowiło 249 nauczycieli WF-u prowadzących zajęcia w szkołach gimnazjalnych zlokalizowanych w województwach: małopolskim, mazowieckim, podkarpackim i świętokrzyskim. Wśród badanych 50,6% stanowili mężczyźni, 49,4% – kobiety. Pod względem stażu pracy 36,55% respondentów wykonywało pracę nauczyciela od 11 do 20 lat, 22,09% – od 6 do 10 lat, 21,6% – od 21 do 31 lat; najmniejszą liczbę badanych reprezentowała grupa o najkrótszym stażu, tj. do 5 lat – 19,69%. W badaniu zastosowano kwestionariusz ankiety: Warunki i kompetencje do realizacji nowej podstawy programowej z wychowania fizycznego w gimnazjum (III etap edukacji) (odpowiedzi udzielano w skali rangowej od 1 do 5). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że nauczyciele dobrze znali treść nowej podstawy programowej. Stopień ich wiedzy okazał się wprost proporcjonalny do stażu zawodowego i różnicował (na korzyść) pedagogów uczestniczących w szkoleniach informacyjnych dotyczących nowej podstawy. Zgodnie z opiniami badanych najwyższy poziom ich kompetencji wiązał się z realizacją zajęć sportowych, następnie: bezpieczną aktywnością fizyczną i higieną osobistą oraz sportami całego życia i odpoczynkiem. Na niskim poziomie okazały się reprezentowane kompetencje edukacji zdrowotnej. Dowiedziono, że czynnikami, które różnicowały samoocenę badanych, były: staż pracy, uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym oraz miejsce zamieszkania.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, nauczyciel, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje, program nauczania, reforma programu nauczania
TESE descriptors: physical education, teacher, teaching qualification, competence, curriculum, curriculum reform
Publikacje:
  • Nowocień, J. i Czechowski, M. (2011). Kompetencje nauczycieli wf w realizacji nowej podstawy programowej. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 5, 9-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"