BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje nauczycieli nauczania początkowego w zakresie operacjonalizacji celów lekcji
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Nadzieja Cybulska
Abstrakt:

Celem badań było ustalenie rzeczywistego stanu umiejętności nauczycieli w zakresie celów lekcji, według wybranych przez nich taksonomii, z przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. Celem teoretycznym było opracowanie uogólnień dotyczących wymienionych umiejętności nauczycieli. Zastosowano metodę analizy dokumentów szkolnych; analizie poddano 128 konspektów lekcji opracowanych przez 42 nauczycieli nauczania początkowego o różnym stażu pedagogicznym (5-20 lat) i wykształceniu (31 osób legitymwało się wykształceniem średnim ogólnokształcącym, 11 ukończyło studium nauczycielskie), pochodzących z województw: szczecińskiego, gorzowskiego, pilskiego, uzupełniających kwalifikacje zawodowe na studiach zaocznych. W przedstawionych konspektach nauczyciele stosowali w operacjonalizacji celów lekcji głównie taksonomię B. Niemierki. 26 konspektów stanowiły lekcje zrealizowane w strategii problemowej z zastosowaniem eksperymentu przyrodniczego. W 25  przedstawiono lekcje w strategii operacyjnej. W 77 konspektach przedstawiono lekcje terenowe. Umiejętności operacjonalizacji celów nie były wysokie. Tylko w 33 konspektach cele lekcji zostały przedstawione w formie problemów, zadań, poleceń. Cele najwyższej kategorii dominowały na lekcjach w strategii problemowej, gdzie stosowano eksperyment przyrodniczy; cele te były wyrażone zadaniami heurystycznymi. Zadania o ustalonej kolejności kroków występowały na lekcjach o sytuacji operacyjnej. Na lekcjach terenowych w ok. 70% konspektów cele sformułowano zbyt ogólnie.

Deskryptory TESE: cele kształcenia, metoda nauczania, nauka o środowisku, przygotowanie do lekcji, nauczyciel, nauczanie
TESE descriptors: aims of education, teaching method, environmental education, lesson preparation, teacher, teaching
Publikacje:
  • Cybulska, N. (1992). Kompetencje nauczycieli nauczania początkowego w zakresie operacjonalizacji celów lekcji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 19, 73-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"