Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jak nauczyciele kształcenia zintegrowanego rozumieją cele kształcenia literackiego? Jakiego rodzaju utwory powinny być wykorzystywane w pracy z uczniami klas I-III w opinii nauczycieli? Czy staż pracy nauczycieli różnicuje ich przygotowanie do kształcenia literackiego w wyróżnionych aspektach? W badanej próbie znalazło się 90 nauczycieli pracujących w placówkach miejskich. 31% miało staż pracy od dwóch do 10 lat, 34% od 11 do 20 lat, a 33% powyżej 20 lat. W opinii 9% nauczycieli kształcenie literackie w kształceniu zintegrowanym powinno rozwijać pamięć i uwagę, zdaniem 62% mowę, a 20% myślenie i wyobraźnię. 36% wskazało na jego rolę we wspomaganiu rozwoju społeczno-moralnego, 17% rozwoju emocjonalnego, 24% na bogacenie wiedzy, 16% na doskonalenie umiejętności czytania, 9% na wprowadzanie w sytuacje dydaktyczne, 31% na rozwijanie zainteresowań czytelniczych, 20% na przygotowanie do odbioru tekstów literackich, 17% na zapoznanie z dorobkiem literatury. 75% nauczycieli interesowało się nowościami wydawniczymi. Potrafiło je wskazać jednak tylko 29% ankietowanych. Brak zainteresowania w tym zakresie deklarowało 18% respondentów. Na podstawie wyników badania stwierdzono wpływ stażu pracy na przygotowanie nauczycieli do kształcenia literackiego w odniesieniu do stosowanych form audytoryjnych i aktywizujących, a także w zakresie zainteresowania nowościami wydawniczymi dla dzieci. |