BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje nauczycieli kształcenia zintegrowanego do kształcenia literackiego – wybrane problemy
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Małgorzata Centner-Guz
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jak nauczyciele kształcenia zintegrowanego rozumieją cele kształcenia literackiego? Jakiego rodzaju utwory powinny być wykorzystywane w pracy z uczniami klas I-III w opinii nauczycieli? Czy staż pracy nauczycieli różnicuje ich przygotowanie do kształcenia literackiego w wyróżnionych aspektach? W badanej próbie znalazło się 90 nauczycieli pracujących w placówkach miejskich. 31% miało staż pracy od dwóch do 10 lat, 34% od 11 do 20 lat, a 33% powyżej 20 lat. W opinii 9% nauczycieli kształcenie literackie w kształceniu zintegrowanym powinno rozwijać pamięć i uwagę, zdaniem 62% mowę, a 20% myślenie i wyobraźnię. 36% wskazało na jego rolę we wspomaganiu rozwoju społeczno-moralnego, 17% rozwoju emocjonalnego, 24% na bogacenie wiedzy, 16% na doskonalenie umiejętności czytania, 9% na wprowadzanie w sytuacje dydaktyczne, 31% na rozwijanie zainteresowań czytelniczych, 20% na przygotowanie do odbioru tekstów literackich, 17% na zapoznanie z dorobkiem literatury. 75% nauczycieli interesowało się nowościami wydawniczymi. Potrafiło je wskazać jednak tylko 29% ankietowanych. Brak zainteresowania w tym zakresie deklarowało 18% respondentów. Na podstawie wyników badania stwierdzono wpływ stażu pracy na przygotowanie nauczycieli do kształcenia literackiego w odniesieniu do stosowanych form audytoryjnych i aktywizujących, a także w zakresie zainteresowania nowościami wydawniczymi dla dzieci.

Deskryptory TESE: kompetencje, nauczanie, przygotowanie do lekcji, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, czytanie, rozwój poznawczy, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: competence, teaching, lesson preparation, literature, children's and youth literature, reading, cognitive development, generalist teacher
Publikacje:
  • Centner-Guz, M. (2011). Kompetencje nauczycieli kształcenia zintegrowanego do kształcenia literackiego – wybrane problemy. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 147-163). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"