BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje nauczycieli do tworzenia autorskich programów nauczania podstawą ich samodzielności i aktywności
Data: 2000
Badacz: Marzenna Magda
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jakie kompetencje przejawiają nauczyciele w zakresie tworzenia autorskich programów nauczania? W badaniu wzięło udział 1000 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, których staż pracy wynosił od pięciu do 15 lat (projektem badawczym objęto województwo lubuskie oraz mazowieckie). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki analizy dokumentów (w tym: test wiadomości, utworzone programy autorskie, innowacje i ankiety dotyczące realizowanych autorskich programów). Ponadto zastosowano wywiad i obserwację pedagogów w czasie pracy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 40% respondentów nie wykazywało żadnego zainteresowania pracą innowacyjną. Wykazano, że jedynie 25% badanych przejawiało kompetencje nauczycieli do tworzenia autorskich programów. Ustalono, że 13,7% osób tworzyło innowacje naśladowcze, 6,3% – produkcyjne, a 5% – modyfikacyjne. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem żaden z respondentów nie utworzył innowacji inwencyjnej. Ogółem 20% nauczycieli tworzyło innowacje subiektywne niższego rzędu, a 5% – subiektywne wyższego rzędu.

Deskryptory TESE: program nauczania, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, nauczanie, nauczyciel, postawa, innowacja edukacyjna
TESE descriptors: curriculum, competence, teaching qualification, teaching, teacher, attitude, educational innovation
Publikacje:
  • Magda, M. (2002). Kompetencje nauczycieli do tworzenia autorskich programów nauczania podstawą ich samodzielności i aktywności. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 18, 82-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"