Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jakie kompetencje przejawiają nauczyciele w zakresie tworzenia autorskich programów nauczania? W badaniu wzięło udział 1000 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, których staż pracy wynosił od pięciu do 15 lat (projektem badawczym objęto województwo lubuskie oraz mazowieckie). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki analizy dokumentów (w tym: test wiadomości, utworzone programy autorskie, innowacje i ankiety dotyczące realizowanych autorskich programów). Ponadto zastosowano wywiad i obserwację pedagogów w czasie pracy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 40% respondentów nie wykazywało żadnego zainteresowania pracą innowacyjną. Wykazano, że jedynie 25% badanych przejawiało kompetencje nauczycieli do tworzenia autorskich programów. Ustalono, że 13,7% osób tworzyło innowacje naśladowcze, 6,3% – produkcyjne, a 5% – modyfikacyjne. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem żaden z respondentów nie utworzył innowacji inwencyjnej. Ogółem 20% nauczycieli tworzyło innowacje subiektywne niższego rzędu, a 5% – subiektywne wyższego rzędu. |