BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje nauczycieli a wielokulturowość w świetle badań własnych
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Barbara Dobrowolska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy korelacji między pedagogicznymi kompetencjami i kultury szkoły a wielokulturowością środowiska uczniowskiego (pod względem etnicznym i narodowościowym). Do zebrania materiału badawczego posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety, której pytania dotyczyły m.in. rozumienia pojęcia kultury szkoły, oceny szkolnych sytuacji czy realizowania treści edukacyjnych dotyczących zjawiska międzykulturowości. Analizę oparto na ankietach wypełnionych przez 50 nauczycieli. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono niewystarczające przygotowanie merytoryczne ankietowanych pedagogów do pracy z dzieckiem kulturowo „obcym”. Odnotowano ponadto wśród respondentów niski poziom świadomości potrzeb i indywidualnych preferencji poznawczo-emocjonalnych tych uczniów. Zaobserwowano także utrzymujące się stereotypy dotyczące Romów, o których świadczyły negatywne opinie wielu nauczycieli. Zgromadzony materiał ujawnił słabo sprecyzowaną motywację związaną z pracą z kulturowo „obcym” dzieckiem (48% pedagogów odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy chcieliby pracować w wielokulturowej klasie, 41% badanych nie potrafiło udzielić jednoznacznej odpowiedzi, natomiast 11% ustosunkowało się do pytania negatywnie). Dodatkowo stwierdzono u badanych nadmiernie optymistyczną ocenę własnych kompetencji do pracy z uczniem kulturowo „obcym”. Przeprowadzone badanie pozwoliło także sformułować wniosek o nieprawidłowej komunikacji w wielokulturowej klasie ze względu na brak znajomości języków obcych przez nauczyciela oraz o nieuwzględnianiu w treściach kształcenia potrzeb poznawczych dzieci z innych kręgów kulturowych.

Author's Keywords: school, multiculturalism, teacher’s competence, development of school
Deskryptory TESE: kwalifikacje pedagogiczne, nauczyciel, uczeń, edukacja międzykulturowa, szkoła, kompetencje
TESE descriptors: teaching qualification, teacher, pupil, intercultural education, school, competence
Publikacje:
  • Dobrowolska, B. (2012). Kompetencje nauczycieli a wielokulturowość w świetle badań własnych. Studia Pedagogiczne, 21, 15-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"