BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje nauczyciela pracującego z małym dzieckiem do edukacji fizycznej
Data: październik 2001
Badacz: Teresa Banaszkiewicz
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 416 nauczycielek pracujących w przedszkolach i klasach I-III w województwie śląskim. 188 badanych było zatrudnionych w placówkach przedszkolnych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego; posłużono się kwestionariuszem ankiety, skonstruowanym specjalnie do przeprowadzenia badania. Nauczycieli zapytano o ich opinie na temat celów i zadań wychowania fizycznego zawartych w realizowanych programach nauczania. 95,2% badanych uczących w przedszkolach i 71,9% uczących w szkołach twierdziło, że w programach nie ma zadań z procesu wychowania fizycznego. Na ich znikomą liczbę wskazywało odpowiednio 4,8% i 22,4%. Tylko jedna respondentka uważała, że w programie nauczania jest wystarczająca liczba zadań poświęconych wychowaniu fizycznemu. Wiedzę na temat teorii wychowania fizycznego chciało zdobyć 6,4% ankietowanych z przedszkola i 13,6% ze szkoły (żadna osoba nie udzieliła odpowiedzi: zdecydowanie tak). Zapotrzebowania na taką wiedzę nie odczuwało odpowiednio 88,3% i 84,7%. Znikomy odsetek badanych realizował wychowanie fizyczne w przedszkolu. Badane zapytano o ich hierarchię kompetencji zawodowych. W grupie nauczycielek przedszkola pierwsze miejsce zajęły kompetencje współdziałania, kolejne miejsca zaś kompetencje prakseologiczne, kreatywne, informacyjne, komunikacyjne i moralne. Hierarchia kompetencji w grupie nauczycielek klas I-III: prakseologiczne, komunikacyjne, współdziałania, informacyjne, kreatywne i moralne. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczycielki z obu grup traktują edukację fizyczną instrumentalnie.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, wiedza, rozwój fizyczny, sprawność, zdrowie
TESE descriptors: physical education, knowledge, physical development, efficiency, health
Publikacje:
  • Banaszkiewicz, T. (2003). Kompetencje nauczyciela pracującego z małym dzieckiem do edukacji fizycznej. W: T. Banaszkiewicz, W. Szlufik i A. Pękala (red.), Z najnowszych badań nad wczesną edukacją dziecka (s. 203-210). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"