BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje nauczyciela klas 1-3 w opinii nauczycieli i rodziców
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Anna Strumińska-Doktór
Abstrakt:

Przedmiotem diagnostycznego badania o charakterze ilościowo-jakościowym były kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W badaniu wykorzystano technikę ankiety skierowaną do nauczycieli i rodziców uczniów klas I-III (narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety). Zastosowano także triangulację badawczą. Łącznie przebadano 270 nauczycieli oraz 469 rodziców. Zakres terytorialny badania objął województwo mazowieckie. Wyniki ankiety pokazały m.in. stopień samooceny nauczycieli w zakresie jakości wykonywanej przez nich pracy. Okazało się, że ponad 60% nauczycieli wskazało na poziom wystarczający. Żaden z respondentów nie wskazał na niski poziom swoich kompetencji. Najmocniejsze kompetencje wskazywane przez nauczycieli: merytoryczne, dydaktyczno-metodyczne, komunikacyjne, a także wychowawcze i psychologiczno-pedagogiczne. Najmniej wskazań otrzymały następujące sprawności: diagnostyczne, kreatywne, samodoskonaleniowe i in. Średnio co trzeci badany respondent wskazał, że nauczyciel powinien rozwijać przede wszystkim umiejętność motywowania uczniów. Rodzice w swoich odpowiedziach także wskazali na kompetencje merytoryczne jako najważniejsze spośród wszystkich innych (31%). Najmniej istotne dla nich były umiejętności kreatywne nauczyciela (3% odpowiedzi). Rodzice stwierdzili, że nauczyciele kształcenia zintegrowanego powinni kształcić i rozwijać sprawności diagnostyczne (50%). Wyniki badania pokazały niewystarczający poziom pożądanych kompetencji badanych nauczycieli.

Autorskie słowa kluczowe: kompetencje, standardy kształcenia nauczycieli
Author's Keywords: competences, teacher education standards
Deskryptory TESE: kompetencje, szkoła podstawowa, nauczyciel, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, rodzice
TESE descriptors: competence, primary school, teacher, generalist teacher, parents
Publikacje:
  • Strumińska-Doktór, A. (2014). Kompetencje nauczyciela klas 1-3 w opinii nauczycieli i rodziców. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 377-385.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"