Tytuł badania: |
Kompetencje nauczyciela klas 1-3 w opinii nauczycieli i rodziców |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Anna Strumińska-Doktór |
Abstrakt: |
Przedmiotem diagnostycznego badania o charakterze ilościowo-jakościowym były kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W badaniu wykorzystano technikę ankiety skierowaną do nauczycieli i rodziców uczniów klas I-III (narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety). Zastosowano także triangulację badawczą. Łącznie przebadano 270 nauczycieli oraz 469 rodziców. Zakres terytorialny badania objął województwo mazowieckie. Wyniki ankiety pokazały m.in. stopień samooceny nauczycieli w zakresie jakości wykonywanej przez nich pracy. Okazało się, że ponad 60% nauczycieli wskazało na poziom wystarczający. Żaden z respondentów nie wskazał na niski poziom swoich kompetencji. Najmocniejsze kompetencje wskazywane przez nauczycieli: merytoryczne, dydaktyczno-metodyczne, komunikacyjne, a także wychowawcze i psychologiczno-pedagogiczne. Najmniej wskazań otrzymały następujące sprawności: diagnostyczne, kreatywne, samodoskonaleniowe i in. Średnio co trzeci badany respondent wskazał, że nauczyciel powinien rozwijać przede wszystkim umiejętność motywowania uczniów. Rodzice w swoich odpowiedziach także wskazali na kompetencje merytoryczne jako najważniejsze spośród wszystkich innych (31%). Najmniej istotne dla nich były umiejętności kreatywne nauczyciela (3% odpowiedzi). Rodzice stwierdzili, że nauczyciele kształcenia zintegrowanego powinni kształcić i rozwijać sprawności diagnostyczne (50%). Wyniki badania pokazały niewystarczający poziom pożądanych kompetencji badanych nauczycieli. |
Autorskie słowa kluczowe: |
kompetencje, standardy kształcenia nauczycieli |
Author's Keywords: |
competences, teacher education standards |
Deskryptory TESE: |
kompetencje, szkoła podstawowa, nauczyciel, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, rodzice |
TESE descriptors: |
competence, primary school, teacher, generalist teacher, parents |
Publikacje: |
- Strumińska-Doktór, A. (2014). Kompetencje nauczyciela klas 1-3 w opinii nauczycieli i rodziców. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 377-385.
|