Abstrakt: |
Celem badania było poznanie oceny kompetencji matematycznych dzieci dokonanej przez nauczycieli kształcenia zintegrowanego i nauczycieli matematyki drugiego etapu kształcenia oraz określenie stosunku nauczycieli do integracji treści matematycznych z treściami innych przedmiotów nauczania. Badaniem objęto 145 nauczycieli szkół podstawowych, w tym 85 nauczycieli kształcenia zintegrowanego oraz 60 nauczycieli matematyki z klas IV-VI w tych samych szkółach. 57,9% badanych pracowało w środowisku miejskim, 42,1% – w wiejskim. Wszyscy nauczyciele matematyki i 88% nauczycieli kształcenia zintegrowanego legitymizowali się wykształceniem wyższym. Staż pracy badanych wynosił najczęściej co najmniej sześć lat (72%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić dużą rozbieżność między oceną kompetencji matematycznych uczniów dokonaną przez nauczycieli kształcenia zintegrowanego i nauczycieli matematyki – ci pierwsi zdecydowanie wyżej oceniali poziom wiadomości i umiejętności uczniów. Rozbieżność ta mogła wynikać z niewystarczającego przygotowania matematycznego dzieci w klasach I-III lub ze zbyt wygórowanych oczekiwań nauczycieli matematyki w klasach IV-VI, które wynikają z nieznajomości specyfiki pracy z dziećmi na początkowym etapie kształcenia. Nauczyciele z obu grup zgadzali się jednak co do wiadomości niezbędnych do podjęcia nauki matematyki w klasie czwartej szkoły podstawowej. Stwierdzono niewystarczający poziom współpracy i wymiany informacji na temat poziomu kompetencji matematycznych uczniów między nauczycielami kształcenia zintegrowanego i nauczycielami matematyki. Wymiana opierała się wyłącznie na informacji ustnej. Nauczyciele matematyki preferowali, na podstawie własnej obserwacji i sprawdzianu pisemnego, sami oceniać poziom umiejętności uczniów, przyjmując tym samym własne kryteria oceny. |