BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje matematyczne uczniów kończących pierwszy etap kształcenia – rzeczywistość a oczekiwania nauczycieli
Data: październik 2004
Badacz: Renata Reclik
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oceny kompetencji matematycznych dzieci dokonanej przez nauczycieli kształcenia zintegrowanego i nauczycieli matematyki drugiego etapu kształcenia oraz określenie stosunku nauczycieli do integracji treści matematycznych z treściami innych przedmiotów nauczania. Badaniem objęto 145 nauczycieli szkół podstawowych, w tym 85 nauczycieli kształcenia zintegrowanego oraz 60 nauczycieli matematyki z klas IV-VI w tych samych szkółach. 57,9% badanych pracowało w środowisku miejskim, 42,1% – w wiejskim. Wszyscy nauczyciele matematyki i 88% nauczycieli kształcenia zintegrowanego legitymizowali się wykształceniem wyższym. Staż pracy badanych wynosił najczęściej co najmniej sześć lat (72%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić dużą rozbieżność między oceną kompetencji matematycznych uczniów dokonaną przez nauczycieli kształcenia zintegrowanego i nauczycieli matematyki – ci pierwsi zdecydowanie wyżej oceniali poziom wiadomości i umiejętności uczniów. Rozbieżność ta mogła wynikać z niewystarczającego przygotowania matematycznego dzieci w klasach I-III lub ze zbyt wygórowanych oczekiwań nauczycieli matematyki w klasach IV-VI, które wynikają z nieznajomości specyfiki pracy z dziećmi na początkowym etapie kształcenia. Nauczyciele z obu grup zgadzali się jednak co do wiadomości niezbędnych do podjęcia nauki matematyki w klasie czwartej szkoły podstawowej. Stwierdzono niewystarczający poziom współpracy i wymiany informacji na temat poziomu kompetencji matematycznych uczniów między nauczycielami kształcenia zintegrowanego i nauczycielami matematyki. Wymiana opierała się wyłącznie na informacji ustnej. Nauczyciele matematyki preferowali, na podstawie własnej obserwacji i sprawdzianu pisemnego, sami oceniać poziom umiejętności uczniów, przyjmując tym samym własne kryteria oceny.

Deskryptory TESE: matematyka, kompetencje, szkoła podstawowa, edukacja przedszkolna, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, nauczyciel przedmiotu
TESE descriptors: mathematics, competence, primary school, pre-primary education, generalist teacher, specialist teacher
Publikacje:
  • Reclik, R. (2007). Kompetencje matematyczne uczniów kończących pierwszy etap kształcenia – rzeczywistość a oczekiwania nauczycieli. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 172-181). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"