BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje matematyczne przyszłych nauczycieli klas początkowych
Instytucja:
Data: styczeń 2010 – kwiecień 2010
Badacz: Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska
Abstrakt:

W badaniu uwzględniono następujące umiejętności przyszłych nauczycieli: rozumienie liczby, działań na liczbach i ich własności, istoty systemu dziesiątkowego, pojęcia zbioru i działań na zbiorach; kompetencje w zakresie rozwiązywania zadań z wykorzystaniem konkretnego przedmiotu, reprezentowanie sytuacji za pomocą rysunku, schematu, słowa i symbolu. Posłużono się analizą rozwiązań zadań narzędzia badawczego. W badaniu uczestniczyło 224 studentów pedagogiki na następujących specjalnościach: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z nauczaniem języka angielskiego, edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną, edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z rewalidacją dzieci z niepełnosprawnością umysłową. W badanej próbie znaleźli się studenci ostatniego roku studiów pierwszego stopnia i pierwszego roku studiów drugiego stopnia. Na podstawie wyników badania stwierdzono braki w wiedzy matematycznej u studentów pedagogiki. Jak wskazuje badaczka – w świetle wyników badania należy zwrócić szczególną uwagę na konieczność podjęcia prac nad rozwiązaniami systemowymi, które narzucałyby studentom pedagogiki obowiązek posiadania odpowiedniego przygotowania matematycznego. Badani wykazywali m.in. trudności w zakresie oceny poprawności rozwiązania zadania. Większość studentów potrafiła wskazać błędne rozwiązanie, ale jednocześnie niewielu posiadało umiejętności w zakresie wyjaśniania istoty i natury błędu. Niewielu badanych ponadto umiało opracować reprezentację sytuacji w zadaniu matematycznym za pomocą rysunku.

Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczyciel przedmiotu, wiedza, kompetencje, matematyka
TESE descriptors: teacher, specialist teacher, knowledge, competence, mathematics
Publikacje:
  • Bugajska-Jaszczołt, B. i Czajkowska, M. (2011). Kompetencje matematyczne przyszłych nauczycieli klas początkowych (w świetle wyników badań). W: J. Szempruch, E. Zyzik i M. Parlak (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej (s. 103-121). Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"