Abstrakt: |
W badaniu uwzględniono następujące umiejętności przyszłych nauczycieli: rozumienie liczby, działań na liczbach i ich własności, istoty systemu dziesiątkowego, pojęcia zbioru i działań na zbiorach; kompetencje w zakresie rozwiązywania zadań z wykorzystaniem konkretnego przedmiotu, reprezentowanie sytuacji za pomocą rysunku, schematu, słowa i symbolu. Posłużono się analizą rozwiązań zadań narzędzia badawczego. W badaniu uczestniczyło 224 studentów pedagogiki na następujących specjalnościach: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z nauczaniem języka angielskiego, edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną, edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z rewalidacją dzieci z niepełnosprawnością umysłową. W badanej próbie znaleźli się studenci ostatniego roku studiów pierwszego stopnia i pierwszego roku studiów drugiego stopnia. Na podstawie wyników badania stwierdzono braki w wiedzy matematycznej u studentów pedagogiki. Jak wskazuje badaczka – w świetle wyników badania należy zwrócić szczególną uwagę na konieczność podjęcia prac nad rozwiązaniami systemowymi, które narzucałyby studentom pedagogiki obowiązek posiadania odpowiedniego przygotowania matematycznego. Badani wykazywali m.in. trudności w zakresie oceny poprawności rozwiązania zadania. Większość studentów potrafiła wskazać błędne rozwiązanie, ale jednocześnie niewielu posiadało umiejętności w zakresie wyjaśniania istoty i natury błędu. Niewielu badanych ponadto umiało opracować reprezentację sytuacji w zadaniu matematycznym za pomocą rysunku. |