BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje logopedyczne nauczyciela przedszkola jako istotny element procesu edukacji małego dziecka
Data: styczeń 2002
Badacz: Izabela Sochacka
Abstrakt:

W badaniu poświęconym kompetencjom logopedycznym nauczyciela przedszkola wzięło udział łącznie 113 respondentów, w tym 87 ukończyło studium nauczycielskie, a 26 studium wychowania przedszkolnego. Badani nauczyciele pracowali w placówkach przedszkolnych w województwach śląskim, dolnośląskim, opolskim, mazowieckim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim i łódzkim. 65% badanych pracowało w miastach, a 35% na wsi. Blisko połowa respondentów uczestniczyła w zaledwie podstawowym kursie z logopedii. Mimo to wszyscy nauczyciele potrafili dostrzec zaburzenia artykulacyjne u dziecka. Diagnozę stawiano na podstawie tego, że dziecko mówiło inaczej niż inne dzieci (45,1% wskazań). Tylko dwie osoby miały ugruntowaną wiedzę na temat wad wymowy u dzieci i potrafiły określić ich rodzaj. 20 nauczycieli korzystało z fachowej literatury. 40 badanych wprawdzie potrafiło wskazać, że dziecko ma wadę wymowy, ale nie było w stanie określić, jaka to wada. 76,1% respondentów twierdziło, że natychmiast po postawieniu diagnozy dziecko powinno być poddane badaniu logopedycznemu. 6,2% nauczycieli wysłałoby dziecko na badania logopedyczne, gdy to ukończy szósty rok życia. Respondentów zapytano, z jakimi wadami wymowy u dzieci stykają się w placówkach przedszkolnych. 96,5% wskazało seplenienie, 31,8% reranie, 22,1% bezdźwięczną wymowę, 12,4% nosowanie, 51% nieprawidłową wymowę głosek: k, g, h, a 16,8% jąkanie.

Deskryptory TESE: logopedia, kompetencje, kompetencje językowe, zaburzenia rozwoju języka, wiedza
TESE descriptors: speech therapy, competence, language skills, language impairment, knowledge
Publikacje:
  • Sochacka, I. (2003). Kompetencje logopedyczne nauczyciela przedszkola jako istotny element procesu edukacji małego dziecka. W: T. Banaszkiewicz, W. Szlufik i A. Pękala (red.), Z najnowszych badań nad wczesną edukacją dziecka (s. 211-215). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"