Abstrakt: |
Przedmiotem badania były kompetencje komunikacyjne przyszłych nauczycieli edukacji techniczno-informatycznej. Wykorzystano technikę ankiety. Łącznie w badaniu wzięło udział 196 osób. Byli to studenci wyżej wymienionego kierunku. Wyniki badania (opracowane za pomocą analizy ćwiartkowej) potwierdziły, jak kompetencje komunikacyjne i różne ich składowe wypadają w samoocenie studentów. Na poziomie bardzo dobrym plasowały się: komunikacja niewerbalna, w tym: mimika, postawa ciała, zadbany wygląd, kontakt wzrokowy (80%), umiejętność słuchania (71%), asertywność (63%). W sposób niedostateczny zostały opanowane takie elementy badanych kompetencji jak: rozwiązywanie sytuacji konfliktowych (6,2%), umiejętność przemawiania (5,1%) oraz wzbudzanie wrażliwości językowej (5,1%). Wnioski z badania są postulatem rozwijania kompetencji u nauczycieli na każdym etapie kariery zawodowej. |