BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje komunikacyjne nauczycieli wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: styczeń 2012 – luty 2012
Badacz: Dorota Kozłowska, Wojciech Ryszkowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Na jakim poziomie studenci posiadają kompetencje komunikacyjne? 2) Które kompetencje komunikacyjne studentów II stopnia kierunku WF są ukształtowane na najwyższym poziomie, a które na najniższym? Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz metodę pedagogiczną (wśród wykorzystanych technik i narzędzi znalazły się: analiza dokumentów źródłowych i badania ankietowe). Badaniem objęto 221 studentów WSWFiT w Białymstoku (98% stanowili studenci pierwszego i drugiego roku studiów magisterskich na kierunku: wychowanie fizyczne). 44,59% oceniło swoje kompetencje komunikacyjne jako dobre. Zdaniem 25,49% ich umiejętności odpowiadały poziomowi średniemu, a według 21,12% – poziomowi bardzo dobremu. Brak kompetencji komunikacyjnych lub ograniczony poziom zadeklarowało odpowiednio 1,51% i 7,39% respondentów. Tym samym potwierdzono założoną hipotezę o posiadaniu kompetencji komunikatywności na poziomie bardzo dobrym i dobrym przez większość badanych studentów. Na najwyższym poziomie (zdaniem ankietowanych) znajduje się umiejętność pokazu nauczanych ćwiczeń i sportów, na najniższym – umiejętność dostosowania własnego języka (objaśnień, przekazywania wiedzy) do poziomu dojrzałości i zdolności percepcyjnych uczniów.

Autorskie słowa kluczowe: kompetencje komunikacyjne, nauczyciel wychowania fizycznego
Author's Keywords: Communications competences, a physical education teacher
Deskryptory TESE: umiejętności komunikowania się, kompetencje językowe, kompetencje, nauczyciel, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: communicative competences, language skills, competence, teacher, physical education
Publikacje:
  • Kozłowska, D. i Ryszkowski, W. (2012). Kompetencje komunikacyjne nauczycieli wychowania fizycznego. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 8, 39-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"