Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę kierunków kształcenia w polskich szkołach średnich (wzięto pod uwagę dwa rodzaje kategoryzacji: do grup wielkich, które zawierają dziewięć ogólnych grup zawodowych, oraz do grup dużych, które obejmują 38 bardziej szczegółowych grup o profilu zawodowym) oraz na studiach wyższych (kategoryzacja: do ośmiu grup i 22 podgrup zawodowych). Analiza objęła na poziomie ponadgimnazjalnym 14071 szkół (licea ogólnokształcące, uzupełniające, profilowane, szkoły policealne, technika, technika uzupełniające, zasadnicze szkoły zawodowe, szkoły artystyczne, kolegia nauczycielskie). Na poziomie szkół wyższych wzięto pod uwagę: 409 placówek kształcących stacjonarnie (3494 kierunki) oraz 460 uczelni (3158 kierunków), które kształcą w trybie niestacjonarnym. Działania badawcze prowadzono w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Analizę oparto w głównej mierze na danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Systemu Informacji Oświatowej (SIO). W wyniku analizy opisano zmiany w systemie kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym od 2009 roku, ze szczególnym uwzględnieniem strategii przyjmowania studentów przez uczelnie wyższe, związanej z zapotrzebowaniem rynku pracy. Wybrane wnioski z badania dotyczą m.in. zaobserwowanej tendencji spadku liczby uczniów kształcących się w liceach i technikach uzupełniających oraz w liceach ogólnokształcących i technikach. Ponadto badanie potwierdziło, że najczęściej wybierane są humanistyczne, społeczne i ekonomiczne kierunki studiów. |