BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych i studenci szkół wyższych 2011
Projekt badawczy:
  • Bilans Kapitału Ludzkiego
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Szymon Czarnik, Maja Dobrzyńska, Jarosław Górniak, Magdalena Jelonek, Karolina Keler, Marcin Kocór, Anna Strzebońska, Anna Świebocka-Nerkowska, Dariusz Szklarczyk, Konrad Turek, Barbara Worek
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę kierunków kształcenia w polskich szkołach średnich (wzięto pod uwagę dwa rodzaje kategoryzacji: do grup wielkich, które zawierają dziewięć ogólnych grup zawodowych, oraz do grup dużych, które obejmują 38 bardziej szczegółowych grup o profilu zawodowym) oraz na studiach wyższych (kategoryzacja: do ośmiu grup i 22 podgrup zawodowych). Analiza objęła na poziomie ponadgimnazjalnym 14071 szkół (licea ogólnokształcące, uzupełniające, profilowane, szkoły policealne, technika, technika uzupełniające, zasadnicze szkoły zawodowe, szkoły artystyczne, kolegia nauczycielskie). Na poziomie szkół wyższych wzięto pod uwagę: 409 placówek kształcących stacjonarnie (3494 kierunki) oraz 460 uczelni (3158 kierunków), które kształcą w trybie niestacjonarnym. Działania badawcze prowadzono w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Analizę oparto w głównej mierze na danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Systemu Informacji Oświatowej (SIO). W wyniku analizy opisano zmiany w systemie kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym od 2009 roku, ze szczególnym uwzględnieniem strategii przyjmowania studentów przez uczelnie wyższe, związanej z zapotrzebowaniem rynku pracy. Wybrane wnioski z badania dotyczą m.in. zaobserwowanej tendencji spadku liczby uczniów kształcących się w liceach i technikach uzupełniających oraz w liceach ogólnokształcących i technikach. Ponadto badanie potwierdziło, że najczęściej wybierane są humanistyczne, społeczne i ekonomiczne kierunki studiów.

Deskryptory TESE: szkolnictwo średnie drugiego stopnia, studia wyższe, absolwent, absolwent szkoły wyższej, kapitał ludzki, oferta edukacyjna, system edukacji, wybór studiów, związek między szkoleniem a zatrudnieniem, popyt na absolwentów, polityka oparta na badaniach
TESE descriptors: upper secondary, higher education course, school leaver, graduate, human capital, educational provision, education system, choice of studies, training-employment relation, demand for graduates, evidence-based policy
Publikacje:
  • Jelonek, M. i Szklarczyk, D. (2012). Kogo kształcą polskie szkoły? Analiza kierunków kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych i wyższych. Pobrane z http://bkl.parp.gov.pl/system/files/Downloads/20120425224717/Kogo_kszta_c_polskie_szko_y.pdf?1335386999
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"