Abstrakt: |
Raport opiera się na analizie kierunków kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym. Dodatkowo zamieszczono dane z badania pracodawców (N = 16 000). Badanie pracodawców zrealizowano z wykorzystaniem metodologii multi-mode: kontakt z respondentami miał charakter osobisty, telefoniczny, internetowy. Główną techniką był wywiad telefoniczny. Pozostałe dane pozyskano dzięki wywiadom osobistym wspomaganym komputerowo CAPI i ankiecie internetowej CAWI. Analiza otrzymanych danych pokazała, że najbardziej pożądanymi kompetencjami u młodych, potencjalnych kandydatów do pracy są kompetencje zawodowe i miękkie (np. komunikatywność, umiejętność autoprezentacji). Pracodawcy cenią sobie także takie cechy jak: odpowiedzialność, dyscyplinę, uczciwość, pracowitość, dyspozycyjność, kreatywność. Najczęściej wymaganym językiem na rynku pracy jest angielski. Do najczęściej wybieranego typu szkoły po gimnazjum należy szkoła licealna (odnotowano spadek zainteresowania szkołami o profilu zawodowym). Okazało się, że wzrasta zainteresowanie niszowymi i nowymi kierunkami kształcenia (np. technik cyfrowych procesów graficznych, florysta lub zawody związane z górnictwem i energią). |