Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka uczenia się dorosłych, kwestii związanych z inwestycjami w kadry w przedsiębiorstwach i w instytucje szkoleniowe. W badaniu ludności (w wieku produkcyjnym) przeprowadzono 17 782 wywiady osobiste CAPI/PAPI (stopień realizacji na poziomie 56%). Dodatkowo przebadano 16 000 pracodawców. Wykorzystano podejście multi-mode (główną metodą był wywiad telefoniczny; ponadto zastosowano wywiad osobisty wspomagany komputerowo CAPI i ankietę internetową CAWI). Jeśli wziąć pod uwagę badanie firm i instytucji szkoleniowych, zrealizowano łącznie 4504 wywiady (CATI/CAWI). W badaniu wykorzystano dodatkowo wersję Międzynarodowego Standardu Klasyfikacji Zawodów z 2008 r. Wyniki badania pokazały, że 36% Polaków od 18. roku życia podnosiło w roku poprzedzającym badanie swoje kwalifikacje (20%: kursy, szkolenia, warsztaty, odczyty, seminaria, konferencje, praktyki, staże zawodowe, studia podyplomowe; 16%: uczenie się samodzielne; 15%: kształcenie formalne). Głównymi powodami podnoszenia kwalifikacji wśród osób czynnych zawodowo były: chęć podwyższenia umiejętności zawodowych (65%), wymóg pracodawcy (40%). Badanie potwierdziło zależność pomiędzy rozwojem firmy a rozwojem kompetencyjnym kadr. Okazało się, że najpopularniejszą formą kształcenia były kursy i szkolenia. Do głównych barier rozwoju sektora szkoleniowego zaliczono: procedury przetargowe i rozliczanie środków z Unii Europejskiej. |