Abstrakt: |
Przedmiotem badania były oczekiwania pracodawców wobec kwalifikacji pracowników. Analiza wybranych badań z tego obszaru przeprowadzonych w Polsce do 2007 roku posłużyła do sformułowania problematyki badań i stworzenia narzędzia badawczego (ankiety), przetestowanego w badaniu pilotażowym, przeprowadzonym w 10 przedsiębiorstwach. Badaniem właściwym objęto próbkę warstwową małych i średnich przedsiębiorstw z województwa opolskiego (N = 350). Uzyskano 327 ankiet, z czego do analizy włączono 316. Kwestionariusze wypełniały osoby zarządzające firmami lub bezpośrednio wskazane przez zarządzających. Wśród respondentów było najwięcej mężczyzn (64,3%) w wieku 36-55 lat, z wykształceniem wyższym. Firmy należały najczęściej do branży usługowej i zatrudniały 10-49 osób. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zdaniem respondentów szkoły i uczelnie nie przygotowywały właściwie absolwentów do pracy, przede wszystkim przez zbyt teoretyczny charakter programu kształcenia. Raczej źle wyglądało także w ich odczuciu kształcenie w zakresie języków obcych. Lepiej oceniano kwalifikacje absolwentów do pracy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Zdaniem pracodawców szkoły i uczelnie powinny przygotowywać absolwentów do pracy, natomiast najczęściej muszą to robić sami pracodawcy. System szkoleń badanych firm opierał się najczęściej na szkoleniach wewnętrznych, rzadko współpracowano zaś z wyspecjalizowanymi instytucjami lub środowiskiem naukowym, również w obszarze ogólnej działalności, co świadczyło o niskim stopniu innowacyjności przedsiębiorstw. Najczęściej oczekiwano od pracowników kwalifikacji ponadzawodowych (wiedzy i umiejętności specjalistycznych). Wśród cech osobowościowych najbardziej ceniono odpowiedzialność, uprzejmość i punktualność. Atrakcyjność pracownika warunkowana była przede wszystkim kwalifikacjami, następnie doświadczeniem i poleceniem przez inne osoby. Zdaniem badanych wśród najbardziej poszukiwanych zawodów znajdowały się zawody techniczne, najmniej zaś poszukiwano osób z wykształceniem humanistycznym. Do największych problemów firm należał brak możliwości podniesienia płac pracownikom lub zapewnienia atrakcyjnych płac nowo zatrudnianym osobom, następnie brak wykwalifikowanej kadry i brak wyjazdów pracowników za granicę. |