BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena przydatności kwestionariusza Adult Reading History Questionnaire do diagnozy rodzinnego ryzyka dysleksji w Polsce
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: listopad 2013 – luty 2014
Badacz: Katarzyna M. Bogdanowicz, Natalia Gawron, Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak
Abstrakt:

Kwestionariusz ARHQ pozwala na wcześniejsze objęcie działaniem interwencyjnym dzieci zagrożonych dysleksją. Dlatego też dokonano adaptacji kwestionariusza i przeprowadzono badanie pilotażowe w celu standaryzacji ARHQ-PL, poprzedzające badanie normalizacyjne. W badaniu wzięli udział uczniowie z 19 losowo dobranych szkół podstawowych w województwie mazowieckim. Wstępnie w badaniu uczestniczyło 600 dzieci, z których 513 zakwalifikowano do dalszego etapu. O wypełnienie kwestionariusza poproszono rodziców 214 dzieci z tej grupy – 114 ojców i 199 matek. W badanej próbie rodziców 7 matek i 4 ojców miało wcześniej zdiagnozowaną dysleksję. Na podstawie wyników badania pilotażowego potwierdzono wysoką rzetelność i trafność kwestionariusza ARHQ-PL. Właściwości polskiej adaptacji narzędzia nie odbiegały znacznie od właściwości psychometrycznych wersji oryginalnej. Rzetelność narzędzia potwierdzają ujemne (słabe albo umiarkowane) korelacje z większością prób czytania, pisania i fonologicznych, wykonywanych przez dzieci. Tym samym można stwierdzić, że im więcej trudności w nabywaniu kompetencji pisania i czytania wykazywali rodzice, tym gorzej dzieci radziły sobie we wspomnianych wyżej próbach. Na podstawie rezultatów badania zauważono również, że polska adaptacja narzędzia wymaga drobnych poprawek. Niemniej jednak można stwierdzić, że ARHQ-PL stanowi użyteczny kwestionariusz do diagnozy rodzinnego ryzyka dysleksji w Polsce.

Autorskie słowa kluczowe: diagnoza, adaptacja, psychologia kliniczna, kwestionariusz, ARHQ, rodzinne ryzyko dysleksji, dysleksja
Deskryptory TESE: rodzice, rodzina, trudności w czytaniu, trudności w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne, umiejętności pisania, umiejętność czytania
TESE descriptors: parents, family, reading difficulty, learning difficulty, special educational needs, written skills,
Publikacje:
  • Bogdanowicz, K.M., Wiejak, K., Krasowicz-Kupis, G. i Gawron, N. (2015). Ocena przydatności kwestionariusza Adult Reading History Questionnaire do diagnozy rodzinnego ryzyka dysleksji w Polsce. Edukacja, 1, 117-138.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"