Abstrakt: |
Kwestionariusz ARHQ pozwala na wcześniejsze objęcie działaniem interwencyjnym dzieci zagrożonych dysleksją. Dlatego też dokonano adaptacji kwestionariusza i przeprowadzono badanie pilotażowe w celu standaryzacji ARHQ-PL, poprzedzające badanie normalizacyjne. W badaniu wzięli udział uczniowie z 19 losowo dobranych szkół podstawowych w województwie mazowieckim. Wstępnie w badaniu uczestniczyło 600 dzieci, z których 513 zakwalifikowano do dalszego etapu. O wypełnienie kwestionariusza poproszono rodziców 214 dzieci z tej grupy – 114 ojców i 199 matek. W badanej próbie rodziców 7 matek i 4 ojców miało wcześniej zdiagnozowaną dysleksję. Na podstawie wyników badania pilotażowego potwierdzono wysoką rzetelność i trafność kwestionariusza ARHQ-PL. Właściwości polskiej adaptacji narzędzia nie odbiegały znacznie od właściwości psychometrycznych wersji oryginalnej. Rzetelność narzędzia potwierdzają ujemne (słabe albo umiarkowane) korelacje z większością prób czytania, pisania i fonologicznych, wykonywanych przez dzieci. Tym samym można stwierdzić, że im więcej trudności w nabywaniu kompetencji pisania i czytania wykazywali rodzice, tym gorzej dzieci radziły sobie we wspomnianych wyżej próbach. Na podstawie rezultatów badania zauważono również, że polska adaptacja narzędzia wymaga drobnych poprawek. Niemniej jednak można stwierdzić, że ARHQ-PL stanowi użyteczny kwestionariusz do diagnozy rodzinnego ryzyka dysleksji w Polsce. |
Publikacje: |
- Bogdanowicz, K.M., Wiejak, K., Krasowicz-Kupis, G. i Gawron, N. (2015). Ocena przydatności kwestionariusza Adult Reading History Questionnaire do diagnozy rodzinnego ryzyka dysleksji w Polsce. Edukacja, 1, 117-138.
|