Abstrakt: |
Główny cel badania to wypracowanie rekomendacji dla instytucji publicznych na temat włączania osoby z niepełnosprawnością (OzN) do podstawowego nurtu edukacji i (rynku) pracy. W ramach czterech faz badania zrealizowano: indywidualne wywiady pogłębione IDI, np. z ekspertami w dziedzinie niepełnosprawności (61), zogniskowane wywiady grupowe FGI (38), cztery panele eksperckie, dwa seminaria eksperckie. Oprócz wyników badania przedstawiono rekomendacje zmian odnoszących się do funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i rynku pracy. Doniesienie zawiera też ekspercki komentarz do wyników badania terenowego. Badanie pokazało bariery uniemożliwiające prawidłową realizację zapisów Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Zalicza się do nich np. niespójność i złożoność polskiego systemu orzecznictwa. Badani stwierdzili, że edukacja włączająca osoby z niepełnosprawnościami powinna być bardziej upowszechniana. Również doradztwo zawodowe powinno być bardziej sfunkcjonalizowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. |
Publikacje: |
- Sochańska-Kawiecka, M., Makowska-Belta, E., Milczarek, D., Morysińska, A. i Zielińska, D.A. (2015). Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
|