Abstrakt: |
Głównym celem badania jest ewaluacja wybranych mechanizmów (ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna) stanowiących element obowiązującego systemu nadzoru pedagogicznego pod kątem kryterium użyteczności. W badaniu o charakterze jakościowym wykorzystano 40 studiów przypadków (każde studium odnosiło się do wybranej szkoły). Wśród technik badawczych były: analiza danych zastanych (materiałów i szkolnych dokumentów), indywidualne wywiady pogłębione z dyrektorami szkół, pogłębione wywiady indywidualne z uczniami i nauczycielami, grupowe wywiady z rodzicami, obserwacje. Dobór próby miał charakter celowy. Wyniki badania pokazały m.in. najistotniejsze (zdaniem badanych) pozytywne efekty ewaluacji zewnętrznej: wzrost motywacji nauczycieli, podniesienie poziomu motywacji kadry do pracy, uporządkowanie wewnątrzszkolnej dokumentacji. Do negatywnych efektów zaliczono np.: stres, przeciążenie nauczycieli nadmiarem pracy, wzrost biurokracji szkolnej. Trudnościami w przeprowadzeniu ewaluacji wewnętrznej są: wybór przedmiotu objętego ewaluacją, dobór metodologii do przeprowadzenia ewaluacji czy czasochłonność tego procesu. Raport wieńczą rekomendacje dotyczącej badanej problematyki, m.in.: potrzeba kształcenia przywódczych kompetencji wśród dyrektorów szkół. |