BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: marzec 2013 – czerwiec 2013
Badacz: Agnieszka Muzyk, Agnieszka Rybińska, Olga Wasilewska
Abstrakt:

Głównym celem badania jest ewaluacja wybranych mechanizmów (ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna) stanowiących element obowiązującego systemu nadzoru pedagogicznego pod kątem kryterium użyteczności. W badaniu o charakterze jakościowym wykorzystano 40 studiów przypadków (każde studium odnosiło się do wybranej szkoły). Wśród technik badawczych były: analiza danych zastanych (materiałów i szkolnych dokumentów), indywidualne wywiady pogłębione z dyrektorami szkół, pogłębione wywiady indywidualne z uczniami i nauczycielami, grupowe wywiady z rodzicami, obserwacje. Dobór próby miał charakter celowy. Wyniki badania pokazały m.in. najistotniejsze (zdaniem badanych) pozytywne efekty ewaluacji zewnętrznej: wzrost motywacji nauczycieli, podniesienie poziomu motywacji kadry do pracy, uporządkowanie wewnątrzszkolnej dokumentacji. Do negatywnych efektów zaliczono np.: stres, przeciążenie nauczycieli nadmiarem pracy, wzrost biurokracji szkolnej. Trudnościami w przeprowadzeniu ewaluacji wewnętrznej są: wybór przedmiotu objętego ewaluacją, dobór metodologii do przeprowadzenia ewaluacji czy czasochłonność tego procesu. Raport wieńczą rekomendacje dotyczącej badanej problematyki, m.in.: potrzeba kształcenia przywódczych kompetencji wśród dyrektorów szkół.

Deskryptory TESE: ewaluacja, szkoła, edukacja, nadzór, ewaluacja placówki edukacyjnej
TESE descriptors: evaluation, school, education, supervision, evaluation of an educational institution
Publikacje:
  • Wasilewska, O., Rybińska, A. i Muzyk, A. (2014). Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"