Tytuł badania: |
Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych na lekcjach klas I-III |
Instytucja: |
|
Data: |
1988 – 1989 |
Badacz: |
Małgorzata Śliwińska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie młodych nauczycieli na temat przydatności gier i zabaw dydaktycznych w realizacji celów nauczania poszczególnych przedmiotów w klasach I-III. Badanie ankietowe przeprowadzono wśród 82 studentów pierwszego i trzeciego roku nauczania początkowego, będących po studium nauczycielskim. Ich staż pracy wynosił od trzech do pięciu lat. Nauczyciele uważali, że gry i zabawy dydaktyczne są najefektywniejsze w nauczaniu matematyki (45% badanych), natomiast mniej skuteczne w nauczaniu środowiska przyrodniczo-społecznego (22%) i języka polskiego (13%). Badani jednak metodę gier i zabaw dydaktycznych najczęściej wykorzystywali na języku polskim (41%). Wyjaśnieniem tego rozdźwięku były odpowiedzi na pytanie o podanie przykładów gier i zabaw dydaktycznych – respondenci podawali najwięcej przykładów gier i zabaw rozwijających umiejętności językowe (średnio od pięciu do siedmiu przykładów), mniej dotyczących matematyki (od trzech do czterech) i środowiska przyrodniczego (od trzech do czterech). Na pytanie o częstość stosowania metody gier i zabaw dydaktycznych najwięcej osób (53) odpowiedziało, że wykorzystują tę metodę raz na trzy-cztery lekcje. Najczęściej wykorzystywano je przy utrwalaniu materiału (44 osoby). Zainteresowanie metodą gier i zabaw dydaktycznych wśród badanych było niewielkie, zbyt rzadko wykorzystywali je do realizowania celów lekcji. Prawdopodobnie wynikało to z nieznajomości znaczenia i funkcji, jakie pełnią gry i zabawy dydaktyczne w procesie uczenia się. Konieczna jest więc popularyzacja tych metod wśród studentów oraz ukazanie szerokich możliwości ich wykorzystania na wszystkich przedmiotach w klasach I-III. |
Deskryptory TESE: |
gra dydaktyczna, metoda nauczania, nauczanie, przedmiot nauczania, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, nauczyciel, lekcja |
TESE descriptors: |
educational game, teaching method, teaching, curriculum subject, generalist teacher, teacher, lesson |
Publikacje: |
- Śliwińska, M. (1991). Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych na lekcjach klas I-III. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 18, 133-141.
|