Abstrakt: |
Celem badań było skonstruowanie kwestionariusza umożliwiającego zobiektywizowaną ocenę pracy nauczyciela przez uczniów. Proces tworzenia kwestionariusza OZ przebiegał w trzech etapach: pierwszy polegał na zebraniu wstępnej opinii uczniów na temat pracy nauczyciela, na podstawie której stworzono listę 26 charakterystyk (OZ-26). Za pomocą tej listy przebadano 240 uczniów jednego z lubelskich liceów ogólnokształcących (120 dziewcząt i 120 chłopców). Badani wypełnili kwestionariusz dwukrotnie, zgodnie z dwiema instrukcjami, z których pierwsza polecała opisać najlepsze zajęcia lekcyjne, z jakimi stykano się w szkole, druga zaś – najgorsze. Tak powstała druga wersja kwestionariusza liczącego 15 pozycji (OZ-15); drugi polegał na objęciu badaniem drugą wersją kwestionariusza 320 uczniów liceum ogólnokształcącego, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej (160 dziewcząt i 160 chłopców), którzy otrzymali polecenie scharakteryzowania typowych zajęć lekcyjnych. Uzyskane wyniki poddano analizie czynnikowej w celu weryfikacji rzetelności i trafności narzędzia; trzeci polegał na normalizacji kwestionariusza OZ w oparciu o badanie przeprowadzone na grupie 540 uczniów z klas I-III szkół lubelskich (po 90 dziewcząt i 90 chłopców z każdej z trzech rodzajów szkół: LO, technikum i ZSZ). Ostateczna wersja kwestionariusza OZ składała się z 15 pozycji testowych i pozwalała na obliczenie trzech wskaźników jakości pracy nauczyciela – kontaktów interpersonalnych (skala KI), jakości nauczania (skala JN) oraz ogólnej oceny zajęć (skala OOZ). |