BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie informacji zwrotnych od uczniów do opiniowania pracy nauczyciela
Data: [1998]
Badacz: Zbigniew B. Gaś
Abstrakt:

Celem badań było skonstruowanie kwestionariusza umożliwiającego zobiektywizowaną ocenę pracy nauczyciela przez uczniów. Proces tworzenia kwestionariusza OZ przebiegał w trzech etapach: pierwszy polegał na zebraniu wstępnej opinii uczniów na temat pracy nauczyciela, na podstawie której stworzono listę 26 charakterystyk (OZ-26). Za pomocą tej listy przebadano 240 uczniów jednego z lubelskich liceów ogólnokształcących (120 dziewcząt i 120 chłopców). Badani wypełnili kwestionariusz dwukrotnie, zgodnie z dwiema instrukcjami, z których pierwsza polecała opisać najlepsze zajęcia lekcyjne, z jakimi stykano się w szkole, druga zaś – najgorsze. Tak powstała druga wersja kwestionariusza liczącego 15 pozycji (OZ-15); drugi polegał na objęciu badaniem drugą wersją kwestionariusza 320 uczniów liceum ogólnokształcącego, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej (160 dziewcząt i 160 chłopców), którzy otrzymali polecenie scharakteryzowania typowych zajęć lekcyjnych. Uzyskane wyniki poddano analizie czynnikowej w celu weryfikacji rzetelności i trafności narzędzia; trzeci polegał na normalizacji kwestionariusza OZ w oparciu o badanie przeprowadzone na grupie 540 uczniów z klas I-III szkół lubelskich (po 90 dziewcząt i 90 chłopców z każdej z trzech rodzajów szkół: LO, technikum i ZSZ). Ostateczna wersja kwestionariusza OZ składała się z 15 pozycji testowych i pozwalała na obliczenie trzech wskaźników jakości pracy nauczyciela – kontaktów interpersonalnych (skala KI), jakości nauczania (skala JN) oraz ogólnej oceny zajęć (skala OOZ).

Deskryptory TESE: ankieta, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel
TESE descriptors: questionnaire, secondary school, vocational school, teacher-student relation, teacher
Publikacje:
  • Gaś, Z.B. (1999). Wykorzystanie informacji zwrotnych od uczniów do opiniowania pracy nauczyciela. W: Z.B. Gaś (red.), Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów (s. 71-90). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"