BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie świadomości językowej w gimnazjum – lekcje gramatyki
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Jolanta Nocoń
Abstrakt:

W doniesieniu wykorzystano wyniki badania Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej (realizowanego w Instytucie Badań Edukacyjnych). W badaniu tym wzięło udział 5228 uczniów klas I-III w gimnazjach, 163 nauczycieli polonistów, dyrektorzy szkół, zatrudnieni w nich bibliotekarze i pedagodzy. W badaniu wykorzystano ankiety i testy; w ramach badania jakościowego przeprowadzono wywiady indywidualne, grupowe, obserwacje lekcji, przeanalizowano również dokumenty szkolne. Na podstawie analizy stwierdzono, że uczniowie mają duże trudności z rozpoznaniem aspektu czasownika jako jednej z kategorii fleksyjnej języka polskiego. Problemy młodzież miała z wyborem odpowiedniego wyrazu funkcyjnego, który wyrażałby równoczesność obu czynności, o których była mowa w jednym z zadań, a także z przekształceniem imiesłowowego równoważnika zdania na zdanie pojedyncze (mniej niż co trzecia badana osoba poprawnie wykonała to zadanie). 58% uczniów poradziło sobie ze znalezieniem i poprawieniem błędów fleksyjnych i składniowych w zaprezentowanym w jednym z zadań tekście instrukcji. Analiza wyników badania pozwoliła zauważyć, że młodzież lepiej radzi sobie z kompetencjami biernymi, receptywnymi, gorzej – z czynnymi, które wymagają działań na formach i strukturach językowych. 72% nauczycieli twierdziło, że najwięcej trudności sprawia im przygotowanie zajęć językowych z dziedziny składni. Ponadto, okazało się, że 73% gimnazjalistów – według własnych deklaracji – miało lekcje z nauki o języku co najmniej raz w tygodniu (odsetek takich odpowiedzi wśród nauczycieli wyniósł blisko 25%).

Autorskie słowa kluczowe: dydaktyka języka polskiego, świadomość językowa, gramatyka języka polskiego, funkcjonalne uczenie o języku
Deskryptory TESE: umiejętności pisania, umiejętność czytania, czytanie, pisanie, kompetencje językowe, polski, gramatyka
TESE descriptors: written skills, , reading, writing, language skills, Polish, grammar
Publikacje:
  • Nocoń, J. (2015). Kształcenie świadomości językowej w gimnazjum – lekcje gramatyki. Edukacja, 1, 81-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"