BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Test Mantel-Haenshel oraz modelowanie IRT jako narzędzia wykrywania DIF i opisu jego wielkości na przykładzie zadań ocenianych dychotomicznie
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Magdalena Grudniewska, Bartosz Kondratek
Abstrakt:

Celem badania było porównanie dwóch metod wykorzystywanych do identyfikacji zróżnicowanego funkcjonowania zadań (Differential Item Functioning, DIF) ocenianych dychotomicznie, czyli nieparametrycznego rozwiązania opierającego się na statystyce Mantel-Haenshel (MH) oraz podejścia bazującego na teście ilorazu funkcji wiarygodności. Zróżnicowane funkcjonowanie zadania to termin statystyczny określający zależność między wykonaniem zadania a poziomem umiejętności oraz przynależnością grupową osoby rozwiązującej zadanie. Analiza pozycji testowych pod kątem DIF stanowi element psychometrycznej analizy testu związanej z jego trafnością. Porównanie przeprowadzono za pomocą symulacji, której wyniki potwierdziły hipotezę o większej czułości na jednorodne efekty DIF podejścia opartego na statystyce MF. Metoda ta traciła jednak moc w przypadku, gdy wielkość DIF zmieniała się w zależności od poziomu zmiennej ukrytej mierzonej testem. Dodatkowo w ramach symulacji dokonano analizy specyficznych miar wielkości efektu DIF stosowanych w obu metodach, czyli miary MH D – DIF (wykorzystywanej przez Educational Testing Service do klasyfikacji wielkości DIF) oraz różnych miar P – DIF określanych w metryce łatwości zadania.

Autorskie słowa kluczowe: zróżnicowane funkcjonowanie zadań, DIF, test Mantel-Haenshel, IRT
Deskryptory TESE: badania naukowe, psychologia, test standaryzowany, badania edukacyjne, dane statystyczne
TESE descriptors: research, psychology, standardised test, educational research, statistical data
Publikacje:
  • Kondratek, B. i Grudniewska, M. (2013). Test Mantel-Haenshel oraz modelowanie IRT jako narzędzia wykrywania DIF i opisu jego wielkości na przykładzie zadań ocenianych dychotomicznie. Edukacja, 2, 34-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"