BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach 2011
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: październik 2011 – grudzień 2011
Badacz: Jolanta Choińska-Mika, Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski, Klaudia Starczynowska
Abstrakt:

Głównym celem badania jakościowego była diagnoza faktycznej realizacji podstawy programowej z historii dla gimnazjum. Chciano zweryfikować znajomość dokumentu, jego zastosowanie w praktyce szkolnej, a także zidentyfikować szkolne i pozaszkolne czynniki, które determinują realizację podstawy programowej. Dobór szkół do badania miał charakter celowy. Badanie przeprowadzono w trzecich klasach gimnazjalnych. Zastosowano następującą metodologię: obserwacje lekcji historii, wywiady indywidualne z nauczycielami historii (IDI), zogniskowane wywiady grupowe z uczniami (FGI), test historyczny. Łącznie przeprowadzono 20 wywiadów indywidualnych i 8 wywiadów grupowych. Do narzędzi badawczych zaliczono: formularz obserwacji lekcji, scenariusz indywidualnego wywiadu pogłębionego, scenariusz wywiadu pogłębionego. Wyniki badania pokazały na poziomie deklaratywnym korzystanie przez nauczycieli z literalnych zapisów podstawy programowej z historii. W rezultacie niewielu badanych z tej grupy zawodowej korzystało z tego dokumentu podczas konstruowania lekcji w procesie dydaktycznym. Nauczyciele w większości błędnie utożsamiali zawartość treści podstawy programowej z tymi w książce szkolnej, zapominając, że podręcznik jest nieobligatoryjnym środkiem dydaktycznym. Z badania wynika, że do najczęściej zaniedbywanych umiejętności kształconych na lekcjach historii należy sprawność tworzenia narracji historycznej.

Deskryptory TESE: historia, gimnazjum, reforma szkolnictwa, edukacja, jakość kształcenia
TESE descriptors: history, lower secondary, educational reform, education, quality of education
Publikacje:
  • Choińska-Mika, J. i in. (2013). Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach 2011. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/247-badanie-realizacji-nowej-podstawy-programowej-z-historii-w-gimnazjum.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"