BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Język angielski w gimnazjum. Raport cząstkowy z I etapu "Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum"
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Melanie Ellis, Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Katarzyna Kutyłowska, Katarzyna Paczuska, Magdalena Szpotowicz
Abstrakt:

Raport dotyczy pierwszego etapu podłużnego badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO). Ogółem badanie to objęło około 4700 uczniów, 480 nauczycieli i 120 dyrektorów dobranych losowo. Pierwszy etap badania dotyczył organizacji nauki języków obcych w gimnazjum, planowania lekcji oraz oceny postępów uczniów w nauce, obrazu lekcji języka angielskiego, postaw wobec nauki i nauczania języka obcego, indywidualizacji nauczania języków obcych, efektywności nauczania, motywacji i postaw wobec nauki języka, przebiegu nauki języka obcego, styczności z językami obcymi w środowisku pozaszkolnym. Wyniki pierwszego etapu (opisane statystycznie) potwierdziły, że czynnikami kontekstowymi, wpływającymi na osiągnięcia uczniów, są: czynniki indywidualne (predyspozycje, motywacja i postawy), czynniki szkolne (organizacja nauki, metody nauczania, grupa językowa), czynniki pozaszkolne (domowe, lokalne, media). Okazało się, że najczęściej kontakt z językiem angielskim jako obcym uczniowie mają w szkole. Kolejnymi kanałami dostępu są internet i media, kursy językowe bądź korepetycje. Dodatkowo pokazano m.in., że oferta językowa w badanych gimnazjach nie należy do najlepszych (nauka jedynie dwóch języków obcych, co uniemożliwia realny wybór ucznia w tym zakresie). Ponadto np. projekty międzynarodowe realizowano w bardzo wąskim zakresie.

Deskryptory TESE: język nauczania, język, gimnazjum, uczenie się, nauczanie języków obcych
TESE descriptors: teaching language, language, lower secondary, learning, foreign language teaching
Publikacje:
  • Paczuska, K., Kutyłowska, K., Gajewska-Dyszkiewicz, A., Ellis, M. i Szpotowicz, M. (2014). Język angielski w gimnazjum. Raport cząstkowy z I etapu "Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum". Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/62-pracownia-jezykow-obcych.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"