Abstrakt: |
Raport dotyczy pierwszego etapu podłużnego badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO). Ogółem badanie to objęło około 4700 uczniów, 480 nauczycieli i 120 dyrektorów dobranych losowo. Pierwszy etap badania dotyczył organizacji nauki języków obcych w gimnazjum, planowania lekcji oraz oceny postępów uczniów w nauce, obrazu lekcji języka angielskiego, postaw wobec nauki i nauczania języka obcego, indywidualizacji nauczania języków obcych, efektywności nauczania, motywacji i postaw wobec nauki języka, przebiegu nauki języka obcego, styczności z językami obcymi w środowisku pozaszkolnym. Wyniki pierwszego etapu (opisane statystycznie) potwierdziły, że czynnikami kontekstowymi, wpływającymi na osiągnięcia uczniów, są: czynniki indywidualne (predyspozycje, motywacja i postawy), czynniki szkolne (organizacja nauki, metody nauczania, grupa językowa), czynniki pozaszkolne (domowe, lokalne, media). Okazało się, że najczęściej kontakt z językiem angielskim jako obcym uczniowie mają w szkole. Kolejnymi kanałami dostępu są internet i media, kursy językowe bądź korepetycje. Dodatkowo pokazano m.in., że oferta językowa w badanych gimnazjach nie należy do najlepszych (nauka jedynie dwóch języków obcych, co uniemożliwia realny wybór ucznia w tym zakresie). Ponadto np. projekty międzynarodowe realizowano w bardzo wąskim zakresie. |
Publikacje: |
- Paczuska, K., Kutyłowska, K., Gajewska-Dyszkiewicz, A., Ellis, M. i Szpotowicz, M. (2014). Język angielski w gimnazjum. Raport cząstkowy z I etapu "Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum". Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/62-pracownia-jezykow-obcych.html
|