Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację funkcjonalności oceniania punktowego i objęło 57 uczniów dwóch oddziałów klasowych szkoły podstawowej, w których przez rok stosowano punktowy system oceniania. Opinie uczniów na temat tego systemu zbadano za pomocą ankiety. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że znakomita większość uczniów okazała się zwolennikami systemu punktowego (52 badanych), z czego duża część uznała, że nowy system lepiej odzwierciedla wiedzę i umiejętności ucznia (47). Stwierdzono, że większość respondentów oceniła go również jako lepszy od dotychczasowego systemu oceniania (43). Wśród pozytywnych cech systemu punktowego wymieniano: możliwość uzyskania punktów za ocenę niedostateczną (23), bardziej sprawiedliwe oceny (15), możliwość przewidywania na podstawie punktów oceny końcowej (15). Za negatywne cechy nowego systemu uznano z kolei: brak możliwości poprawienia oceny na koniec semestru (48), zbyt rozległą punktację w zakresie tej samej oceny (2). 37 osób opowiedziało się za wprowadzeniem systemu punktowego na pozostałych przedmiotach. Jednocześnie 40 osób nie umiało powiedzieć, czy nowy system ułatwia naukę – siedem osób uznało, że ułatwia, a 10 – że nie. Wyniki w nauce nie zmieniły się u 30 uczniów, poprawiły się u 22 i pogorszyły u 5 osób. |