BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jeszcze o przedmiotowym systemie oceniania
Data: 1999 – 2000
Badacz: Małgorzata Kubiak
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację funkcjonalności oceniania punktowego i objęło 57 uczniów dwóch oddziałów klasowych szkoły podstawowej, w których przez rok stosowano punktowy system oceniania. Opinie uczniów na temat tego systemu zbadano za pomocą ankiety. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że znakomita większość uczniów okazała się zwolennikami systemu punktowego (52 badanych), z czego duża część uznała, że nowy system lepiej odzwierciedla wiedzę i umiejętności ucznia (47). Stwierdzono, że większość respondentów oceniła go również jako lepszy od dotychczasowego systemu oceniania (43). Wśród pozytywnych cech systemu punktowego wymieniano: możliwość uzyskania punktów za ocenę niedostateczną (23), bardziej sprawiedliwe oceny (15), możliwość przewidywania na podstawie punktów oceny końcowej (15). Za negatywne cechy nowego systemu uznano z kolei: brak możliwości poprawienia oceny na koniec semestru (48), zbyt rozległą punktację w zakresie tej samej oceny (2). 37 osób opowiedziało się za wprowadzeniem systemu punktowego na pozostałych przedmiotach. Jednocześnie 40 osób nie umiało powiedzieć, czy nowy system ułatwia naukę – siedem osób uznało, że ułatwia, a 10 – że nie. Wyniki w nauce nie zmieniły się u 30 uczniów, poprawiły się u 22 i pogorszyły u 5 osób.

Deskryptory TESE: biologia, ocenianie, ocena uczących się, metodyka, postawa, uczeń, szkoła podstawowa
TESE descriptors: biology, marking, evaluation of students, learning theory, attitude, pupil, primary school
Publikacje:
  • Kubiak, M. (2000). Jeszcze o przedmiotowym systemie oceniania. Biologia w Szkole, 4, 222.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"