Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły opinie uczniów na temat lekcji języka angielskiego. Do analizy włączono dane uzyskane w ramach Europejskiego badania kompetencji językowych (ESLC). Pierwszy cykl tego badania przeprowadzono w marcu 2011; badaniem objęto uczniów z 14 krajów europejskich, w tym z Polski. W polskiej części badania wzięli udział uczniowie trzecich klas gimnazjum. Kwestionariusze wykorzystane w ESLC zawierały 67 pytań dotyczących: wymiaru i wieku rozpoczęcia nauki języków obcych, liczby i kolejności nauczanych języków, nieformalnej i pozaformalnej nauki języków obcych, wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, samooceny umiejętności w badanym języku obcym. Formy kontaktu z językiem angielskim: z osobami mówiącymi po angielsku, spotkanymi na wakacjach (55%), z osobami rozmawiającymi po angielsku przez internet (54%), przez otrzymywaną korespondencję (31%), z krewnymi z kraju anglojęzycznego (29%), z przyjaciółmi z kraju anglojęzycznego (23%), z turystami odwiedzającymi miejsce zamieszkania (15%), z osobami anglojęzycznymi mieszkającymi w Polsce (7%). Korzystanie z korepetycji z języka angielskiego: 7% w klasie „0”, 11% w klasach I-III szkoły podstawowej, 19% w klasach IV-VI szkoły podstawowej, 17% w pierwszej klasie gimnazjum, 17% w drugiej klasie gimnazjum i tyle samo w trzeciej klasie gimnazjum. Dla blisko co trzeciego ucznia lekcje w szkole to jedyne formy kontaktu z językiem angielskim. Ponad 50% respondentów oceniło lekcje angielskiego pozytywnie; przedmiot ten uważany jest przez uczniów jako najbardziej pożyteczny. Dość ograniczona jest komunikacja w języku angielskim podczas lekcji; zauważona zależność: im częściej nauczyciel mówi po angielsku, tym częściej robią tak uczniowie. Do rzadkości należy praca w grupach, najczęściej dominującą rolę odgrywa nauczyciel. Bardzo rzadko wykorzystuje się materiały autentyczne, jeszcze rzadziej – TIK. |
Publikacje: |
- Gajewska-Dyszkiewicz, Kutyłowska, K., Kulon, F., Paczuska, K., Rycielska, L. i Szpotowicz, M. (2012). Lekcja języka angielskiego z perspektywy uczniów klas trzecich gimnazjów. Edukacja, 3, 87-104.
|