BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza podręczników do biologii z III etapu edukacyjnego pod względem realizacji obowiązku nauczania metody badań biologicznych
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Joanna Lilpop
Abstrakt:

Główne pytanie badawcze brzmiało: czy i w jaki sposób nowa konstrukcja podstawy programowej w Polsce wpłynęła na sposób przełożenia tego dokumentu na praktykę szkolną. Analizę podręczników do biologii dla gimnazjum przeprowadzono pod kątem obligatoryjnego nauczania metodologii przy prowadzeniu doświadczeń przyrodniczych. Badanie rozszerzono o analizę treści sprzyjających zwiększeniu zainteresowań naukami przyrodniczymi oraz kształceniu dociekliwości naukowej. Podczas analizy jakościowej przebadano 10 serii podręczników do biologii dla trzeciego etapu edukacyjnego, które Ministerstwo Edukacji Narodowej dopuściło do użytku w 2009 r. (po zmianach programowych). Analiza jakościowa dotyczyła m.in. następujących kwestii: opisywanej w podręcznikach metody naukowej, definiowania próby kontrolnej, przykładów konkretnych doświadczeń, promocji nauczania z wykorzystaniem dociekania naukowego, przykładów dobrych praktyk. Wyniki analizy potwierdzają na poziomie jedynie postulatywnym i założeniowym chęć rozwijania u uczniów dociekliwości naukowej. Wniosek ten jest jednocześnie rekomendacją dla autorów do poszerzenia badanego kontekstu w podręcznikach gimnazjalnych do biologii.

Deskryptory TESE: podręcznik, biologia, gimnazjum, nauczanie, edukacja
TESE descriptors: textbook, biology, lower secondary, teaching, education
Publikacje:
  • Lilpop, J. (2014). Analiza podręczników do biologii z III etapu edukacyjnego pod względem realizacji obowiązku nauczania metody badań biologicznych. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"