Abstrakt: |
Główne pytanie badawcze brzmiało: czy i w jaki sposób nowa konstrukcja podstawy programowej w Polsce wpłynęła na sposób przełożenia tego dokumentu na praktykę szkolną. Analizę podręczników do biologii dla gimnazjum przeprowadzono pod kątem obligatoryjnego nauczania metodologii przy prowadzeniu doświadczeń przyrodniczych. Badanie rozszerzono o analizę treści sprzyjających zwiększeniu zainteresowań naukami przyrodniczymi oraz kształceniu dociekliwości naukowej. Podczas analizy jakościowej przebadano 10 serii podręczników do biologii dla trzeciego etapu edukacyjnego, które Ministerstwo Edukacji Narodowej dopuściło do użytku w 2009 r. (po zmianach programowych). Analiza jakościowa dotyczyła m.in. następujących kwestii: opisywanej w podręcznikach metody naukowej, definiowania próby kontrolnej, przykładów konkretnych doświadczeń, promocji nauczania z wykorzystaniem dociekania naukowego, przykładów dobrych praktyk. Wyniki analizy potwierdzają na poziomie jedynie postulatywnym i założeniowym chęć rozwijania u uczniów dociekliwości naukowej. Wniosek ten jest jednocześnie rekomendacją dla autorów do poszerzenia badanego kontekstu w podręcznikach gimnazjalnych do biologii. |