|
|
Tytuł badania: | Realizacja badania ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | 4 grudnia 2013 – listopad 2014 |
Badacz: | Paweł Grzelak, Paweł Kubicki, Marta Orłowska |
Abstrakt: |
Celem badania było rozpoznanie uwarunkowań dostępu uczniów z niepełnosprawnością (UzN) do edukacji, w tym wpływu rodziców i opiekunów prawnych na edukację dzieci z niepełnosprawnościami. Badanie było złożone z dwóch rund. W pierwszej wzięli udział rodzice badanych uczniów z szóstych klas szkół podstawowych i trzecich klas gimnazjalnych (3202 osoby); w drugiej przebadano za pomocą wywiadu (badania terenowe) 3034 rodziców i dyrektorów z rundy pierwszej. Narzędziem badawczym był kwestionariusz wywiadu. Wnioski z badania potwierdziły bardzo wysoką ocenę szkół przez rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Badanie pokazało, że główną przyczyną rosnących barier edukacyjnych jest tendencja przechodzenia od edukacji włączającej do segregacyjnej. Dowiedziono, że forma kształcenia osób z niepełnosprawnością ma niemałe znaczenie w ich dalszej karierze edukacyjnej i zawodowej. |
Deskryptory TESE: | badania edukacyjne, wybór szkoły, niepełnosprawność intelektualna, dziecko, edukacja, uczeń, absolwent |
TESE descriptors: | educational research, choice of school, intellectual disability, child, education, pupil, school leaver |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.