Tytuł badania: |
Realizacja edukacji zdrowotnej w podkarpackich szkołach po reformie programowej w opinii nauczycieli wychowania fizycznego |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2014 |
Badacz: |
Maria Zadarko-Domaradzka |
Abstrakt: |
Celem badania była ocena procesu realizacji edukacji zdrowotnej, wdrażanej po reformie programowej. Zbadano opinię 299 nauczycieli wychowania fizycznego z podkarpackich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jakie jest zdanie nauczycieli na temat edukacji zdrowotnej z perspektywy osób pracujących z młodzieżą; czy istnieje zależność między kategorią szkoły (miejskie, powiatowe, gminne) a hospitacją zajęć z edukacji zdrowotnej. Wykorzystano metodologię sondażu diagnostycznego (techniką badawczą była autorska ankieta elektroniczna). 92,9% respondentów wskazało na potrzebę realizowania edukacji zdrowotnej w szkole. Co trzeci badany wskazał na lekcje wychowania fizycznego jako na przedmiot, w ramach którego powinna być wdrażana edukacja zdrowotna (32,1%). Według nauczycieli przeciętnie co trzeci uczeń interesuje się badaną tematyką (37,4%). Okazało się, że co trzeci nauczyciel przeznacza całą jednostkę lekcyjną wychowania fizycznego na edukację zdrowotną. Potwierdzono zależność pomiędzy typem szkoły a zajęciami hospitowanymi przez dyrekcję. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja zdrowotna, podstawa programowa, lekcje WF, nauczyciele WF |
Author's Keywords: |
health education, core curriculum, PE classes, PE teachers |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, edukacja zdrowotna, szkoła, reforma programu nauczania, wychowanie fizyczne, nauczyciel |
TESE descriptors: |
health, health education, school, curriculum reform, physical education, teacher |
Publikacje: |
- Zadarko-Domaradzka, M. (2015). Realizacja edukacji zdrowotnej w podkarpackich szkołach po reformie programowej w opinii nauczycieli wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 48, 119-126.
|